Kuljettajat koulunpenkille

Kuljettaja, joka hankkii toimeentulonsa kuljettamalla ihmisiä tai tavaroita kaupallisesti paikasta toiseen, on velvoitettu tulevan viiden vuoden aikana osallistumaan jatkokoulutukseen. Oman muuttokuorman voi edelleen kuljettaa entisillä ajoluvilla.

Ammattipätevyys päivitettävänä

Lisäkoulutus ei koske ainoastaan suomalaisia kuljettajia, vaan koulunpenkille päätyvät kaikkien EU-maiden kuljettajat. Viime vuonna voimaan astuneen lain tarkoituksena on varmistaa kuljettajien ammattitaidon ylläpitäminen ja säilyminen. ”Kuljetusala on muuttunut yhteiskunnan kehittymisen myötä vaativaksi ja haasteelliseksi”, sanoo JAKKin Kuljetus-Logistiikka-osaston johtaja Matti Heikkilä. ”Työ on muuttunut ennen kaikkea monipuolisemmaksi. Asiakaspalvelutaidot ovat nousseet tärkeiksi samoin kuin kielitaito ja tietotekniikan osaaminen. Tietysti kuljettamisen perustaidot ovat pohja ammattilaisuudelle.” Heikkilä näkee kuljettajien jatkokoulutuksen hyvänä asiana. ”Olemme työstäneet tämän vuoden aikana useita yrityskohtaisia koulutussuunnitelmia. Kun kysymyksessä on viisivuotissuunnitelma, pakostakin koko yrityksen kehittäminen ja kehittyminen on tällöin keskustelun alla”. Heikkilän edustama JAKK on Suomen suurin kuljetusalan kouluttaja ja toimii yhdeksällä eri paikkakunnalla. Turussa JAKKin toimipiste sijaitsee Artturinkadulla.

Käytännössä kuljettaja ylläpitää ammattipätevyytensä osallistumalla jatkokoulutukseen viitenä päivänä seuraavan viiden vuoden tarkastelujakson aikana. Velvoite koskee myös satunnaisesti kuljetustehtävissä olevia kaupan, teollisuuden jne. omia autoja. Vaatimus ei siis rajoitu vain luvanvaraiseen kuljettamiseen. Henkilöliikenteen kuljettajien on suoritettava jatkokoulutukset jo 10.9.2013 mennessä. Tavaraliikenteen kuljettajilla ammattipätevyysmerkintä on oltava valmiina vuotta myöhemmin. Ainoa ennalta määrätty koulutusaihe kaikille on ennakoivan ajon koulutus. Koulutusohjelmat hyväksytään etukäteen AKEssa ja sinne myös raportoidaan kuljettajien suoritukset. Matti Heikkilä kertoo, että JAKKissa hyväksyttyjä jatkokoulutuspäiviä on jo noin 50. Näistä suosituimpia ovat olleet ADR-, ensiapu- ja työhyvinvointikoulutukset. ”Moni kuljettaja ei tiedä, että ADR:stä kirjataan ammattipätevyysmerkinnäksi yksi päivä ja ensiapukoulutuksista kaikki päivät. Myös ajo- ja lepoaikaan sekä ajopiirturin käyttöön liittyvät koulutukset ovat suosittuja”, valottaa Heikkilä.

Järjestötoiminta on ikkuna yritysten arkeen

Suomen Kuljetus ja Logistiikka SKAL ry jakaantuu kymmeneen aluejärjestöön. Länsi-Suomen Kuljetusyrittäjät ry:n toimisto sijaitsee Turussa Puutarhakadulla. Toimitusjohtaja Tero Siitonen on luotsannut aluejärjestöä vuodesta 1998 lähtien. ”Kuljetusyrittäminen on näiden vuosien aikana muuttunut paljon, mutta ainahan yrittäjyys on ollut haasteellista”, sanoo Siitonen. ”Tekniikan kehittyminen on tuonut niin helpotusta kuin haasteitakin. Myös kansainvälinen tilanne taantumineen ja ympäristöhuolineen tuo oman lisänsä kuljetusyrittäjyyteen.” SKALL ry:ssä on käynnistetty tänä syksynä energiatehokkuuskampanja ”Litra päivässä”. Kampanjaan liittyvän koulutuksen tavoitteena on polttoaineenkulutuksen vähentäminen. Koulutuksessa keskitytään siihen, että kuljettaja on ainut aktiivinen muuttuja ajoneuvoyksikössä liikenneturvallisuuden, ympäristöystävällisyyden ja taloudellisuuden kannalta. Päivä on myös hyväksytty ammattipätevyysdirektiivin mukaiseksi koulutuspäiväksi.

Hiljainen tieto arvokasta perintöä

Järjestötoiminnan yksi parhaista puolista on ajatustenvaihto muiden samanlaisessa tilanteessa olevien kanssa. Talouselämän taantuma rankaisee kuljetusalaa kovalla kädellä samoin kuin yleinen kustannustason nousu. Tilastokeskuksen mukaan ammattimaisen kuorma-autoliikenteen kustannukset ovat nousseet 14,3 prosenttia viime vuoden toukokuusta kuluvan vuoden toukokuuhun. Perävaunuyhdistelmien kustannukset taas nousivat jopa 15,5 prosenttia. ”Luottamus tulevaisuuteen ja motivaatio etsiä korvaavia liiketoimintamuotoja säilyy helpommin, kun voi vaihtaa kokemuksia muiden yrittäjien kanssa”, toteaa Siitonen. ”Vertaistuki on tärkeää varsinkin yrittämisen alkuvaiheessa. Vanhoille konkareille on kertynyt vuosien mittaan paljon arvokasta tietoa, jota ei kirjoista opi. Heitä nuorempien kannattaa kuunnella herkällä korvalla”, sanoo Siitonen.

Siitosen mukaan lakisääteisissä ammattipätevyyskoulutuksissa piilee mahdollisuus alan arvostuksen lisääntymiseen. ”Kyllä uskon, että pitkällä tähtäimellä koulutuksen avulla saadaan parannettua alan arvostusta. Ammattiylpeys on syytä palauttaa voimiinsa kuljetusalalla.”


Kuljetusala tarjoaa haasteellisia, itsenäisiä työtehtäviä”, vakuuttaa Länsi-Suomen Kuljetusyrittäjät ry:n toimitusjohtaja Tero Siitonen.



Kouluttautuminen ja yrityksen kehittäminen kulkevat käsi kädessä”, sanoo JAKK Kuljetus-Logistiikan osastonjohtaja Matti Heikkilä.


Julkaistu 11/2008        
Turun Timanttisahaus Oy

Turun Timanttisahaus Oy

Timanttiporaus, Timanttisahaus

Viikon luetuimmat uutiset

Kokouspalvelut

Kultaranta Resort Oy

Särkänsalmentie 178, Naantali

www.kultarantaresort.fi

Kokoukset, yritystilaisuudet, juhlat, aktiviteetit, majoitus. Kaikki samasta paikasta isommallekin ryhmälle.

Lue uusin näköislehtemme

06-07/2021



Varsinais-Suomen Yrittäjä-lehti
to 17.06.2021


Seuraa meitä somessa