Yrityksen kehittäminen on jatkuva prosessi
Uusien tuotteiden lanseeraamisessa tai yrityksen kasvattamisessa pätevät samat lainalaisuudet alasta riippumatta. Yksi niistä on skeptisyyden muurin ylittäminen, yrityskouluttaja Monica Tamminen toteaa.
– Uuden tuotteen kohdalla se tarkoittaa kuluttajien epäluulojen murtamista. Vakiintuneen yrityksen kehittämisessä skeptisyyden muuri merkitsee muutosvastarintaa – muutos pelottaa, vaikka tiedetään, että siihen on tarvetta.
Yrityksen kehittäminen ei koskaan saisi olla vain yksittäinen projekti vaan jatkuvasti käynnissä oleva prosessi. Käytännössä hyvätkin kehittämisaikeet tahtovat kuitenkin jäädä arjen kiireen jalkoihin.
– Ulkopuolinen sparraaja pistää prosessin käyntiin, tukee sitä ja tuo uusia näkökulmia, varsinainen asiantuntemushan on aina yrityksessä. Kiireenkin keskellä yrittäjän pitäisi aina kulkea silmät auki ja tunnustella, mitä maailmassa ja markkinoilla tapahtuu ja miettiä, miten oma toiminta sopeutetaan maailman muutoksiin, Tamminen sanoo.
Jo päätös aloittaa aktiivinen kehittämisprosessi voi tuoda vastauksia ongelmiin.
– Esimerkiksi markkinatietoa on saatavilla jopa ilmaiseksi vaikkapa korkeakoulujen tietokannoista, toimiala- ja yrittäjäjärjestöistä tai Tulevaisuudentutkimuslaitokselta. Nyt, kun talous on kiristymässä, tarvitaan tietoa siitä, miten yritykset selviävät tiukemmista ajoista. Historiallinen tieto – miten selvittiin esimerkiksi 1990-luvun lamasta – on hyvää, mutta ei välttämättä täysin verrattavaa tähän päivään. Joiltakin osin maailma on muuttunut parissakymmenessä vuodessa kokonaan, Tamminen sanoo.
Kehukaa reilusti
Monica Tammisen Focus Partners on perustettu neljä vuotta sitten. Tammisella on takanaan pitkä ura uuden liiketoiminnan kehittämisessä muun muassa digitelevisioiden alkuaikoina. Tamminen toimii myös yrittäjyyden ja liiketoiminnan opettajana Turun ammattikorkeakoulussa.
– Opettajan työ tukee omaa yrittäjyyttä. Teemme oppilaiden kanssa paljon yhteistyötä eli oikeita kehittämisprosesseja yrityksissä.
Tammisella on työkokemusta myös Yhdysvalloista, jossa hän vietti vuoden. Sieltä hän haluaisi tuoda Suomeen markkinointiosaamista, jossa amerikkalaiset ovat huippuja.
– Meillä ajatellaan vielä liikaa, että vaatimattomuus kaunistaa. Amerikkalaiset eivät arastele kehua itseään ja he saavat aivan tavallisenkin, pienen asian tuntumaan valtavan ihmeelliseltä, Tamminen kertoo.
![]() |
Kasvu ja kehittyminen perustuvat samoihin asioihin toimialasta tai yrityksen koosta riippumatta, yrityskouluttaja Monica Tamminen sanoo. |
Pirkko Varjo