Yrityksen kehittäminen on jatkuva prosessi

Uusien tuotteiden lanseeraamisessa tai yrityksen kasvattamisessa pätevät samat lainalaisuudet alasta riippumatta. Yksi niistä on skeptisyyden muurin ylittäminen, yrityskouluttaja Monica Tamminen toteaa.

– Uuden tuotteen kohdalla se tarkoittaa kuluttajien epäluulojen murtamista. Vakiintuneen yrityksen kehittämisessä skeptisyyden muuri merkitsee muutosvastarintaa – muutos pelottaa, vaikka tiedetään, että siihen on tarvetta.

Yrityksen kehittäminen ei koskaan saisi olla vain yksittäinen projekti vaan jatkuvasti käynnissä oleva prosessi. Käytännössä hyvätkin kehittämisaikeet tahtovat kuitenkin jäädä arjen kiireen jalkoihin.

– Ulkopuolinen sparraaja pistää prosessin käyntiin, tukee sitä ja tuo uusia näkökulmia, varsinainen asiantuntemushan on aina yrityksessä. Kiireenkin keskellä yrittäjän pitäisi aina kulkea silmät auki ja tunnustella, mitä maailmassa ja markkinoilla tapahtuu ja miettiä, miten oma toiminta sopeutetaan maailman muutoksiin, Tamminen sanoo.

Jo päätös aloittaa aktiivinen kehittämisprosessi voi tuoda vastauksia ongelmiin.

– Esimerkiksi markkinatietoa on saatavilla jopa ilmaiseksi vaikkapa korkeakoulujen tietokannoista, toimiala- ja yrittäjäjärjestöistä tai Tulevaisuudentutkimuslaitokselta. Nyt, kun talous on kiristymässä, tarvitaan tietoa siitä, miten yritykset selviävät tiukemmista ajoista. Historiallinen tieto – miten selvittiin esimerkiksi 1990-luvun lamasta – on hyvää, mutta ei välttämättä täysin verrattavaa tähän päivään. Joiltakin osin maailma on muuttunut parissakymmenessä vuodessa kokonaan, Tamminen sanoo.

Kehukaa reilusti

Monica Tammisen Focus Partners on perustettu neljä vuotta sitten. Tammisella on takanaan pitkä ura uuden liiketoiminnan kehittämisessä muun muassa digitelevisioiden alkuaikoina. Tamminen toimii myös yrittäjyyden ja liiketoiminnan opettajana Turun ammattikorkeakoulussa.

– Opettajan työ tukee omaa yrittäjyyttä. Teemme oppilaiden kanssa paljon yhteistyötä eli oikeita kehittämisprosesseja yrityksissä.

Tammisella on työkokemusta myös Yhdysvalloista, jossa hän vietti vuoden. Sieltä hän haluaisi tuoda Suomeen markkinointiosaamista, jossa amerikkalaiset ovat huippuja.

– Meillä ajatellaan vielä liikaa, että vaatimattomuus kaunistaa. Amerikkalaiset eivät arastele kehua itseään ja he saavat aivan tavallisenkin, pienen asian tuntumaan valtavan ihmeelliseltä, Tamminen kertoo.


Kasvu ja kehittyminen perustuvat samoihin asioihin toimialasta tai yrityksen koosta riippumatta, yrityskouluttaja Monica Tamminen sanoo.

Pirkko Varjo

Julkaistu 11/2008        
TMK Teollisuuden Mittaus- ja Kalibrointipalvelu Oy

TMK Teollisuuden Mittaus- ja Kalibrointipalvelu Oy

Kalibrointipalvelut, Mittauspalveluja, Optisten tuotteiden valmistus, Tietokoneiden valmistus

Viikon luetuimmat uutiset

Kokouspalvelut

Viking Line

PL 265, Turku

www.vikingline.fi

Amorella klo 08:45. Kokoustiloja 12 (10-180 hlöä), Auditorio 180 hlöä. Kokoustilojen kapasiteetti yht. n. 400 hlöä. Monitoimitila Panoraama messu- ja näyttelykäyttöön (max 200, istumapaikat 140) Useita ravintoloita, saunaosasto. Viking Grace klo 20:55. Kokoustiloja 11 (6-230 hlöä) Auditorio 230. Kokousosaston kokonaiskapasiteetti yht. n. 400 hlöä. Kuvaa ja ääntä on mahdollista välittää useaan kokoushuoneeseen ja Club Vogueen samanaikaisesti. Useita ravintoloita, Spa osasto. Ryhmille omaa erikoisohjelmaa – kysy lisätietoja.

Lue uusin näköislehtemme

06-07/2021



Varsinais-Suomen Yrittäjä-lehti
to 17.06.2021


Seuraa meitä somessa