Yhteistyöverkostolla ei silti ole syytä huoleen, telakan johtaja Teppo Raitis vakuuttaa

Turun telakan omaa osaamista vahvistetaan

Varsinais-Suomessa on maailman väkevin laivanrakennuksen osaamiskeskus, STX Europen Turun telakan johtaja Teppo Raitis sanoo.

– Nyt on aika vahvistaa ja syventää verkostotyöskentelyä samalla, kun telakan omaa osaamista on parannettava.

Laivanrakennuksessa ei enää ole sijaa romantiikalle. Mallia on haettava sieltä, missä tehokkuus, laatu ja tulos on ymmärretty oikein. Esimerkiksi Raittiin mielestä sopii uusi isäntämaa, Etelä-Korea.

– En tarkoita mitään yhteistä aamuvoimistelua vaan sitä, että työt on mietitty loppuun saakka ja ne tehdään niin, ettei synny hirveästi korjattavaa. Korealaiset ovat vielä sopivalla tavalla ahneita rahalle, Raitis sanoo. Hän myöntää, että Turun telakalla tuhlaantuu liikaa aikaa suunnitteluvirheiden korjaamiseen. Suunnittelun keskittäminen onkin yksi ensimmäisistä tehostamistoimista telakalla.

– Olemme esittäneet omistajalle toivomuksen uudesta konttorista, jonne voisimme kerätä suunnittelijat saman katon alle. Vaikka sähköinen tiedonsiirto toimisi kuinka hyvin tahansa se ei korvaa sitä, että suunnittelijat olisivat fyysisesti lähellä toisiaan. Meillä on viime vuodet keskitytty verkoston rakentamiseen ja onnistuttu siinä, mutta samalla telakan oma voima on heikentynyt. Nyt pyörä käännetään toiseen suuntaan, Raitis sanoo.

Toimivassa verkostossa kaikki hyötyvät

Turun telakalle palkattiin tänä syksynä verkostojohtaja, jonka tehtävänä on nostaa verkostotyöskentely uudelle tasolle. Raittiin mielestä kauniita juhlapuheita on kuultu riittämiin ja nyt on aika ryhtyä sanoista tekoihin.

– Aito verkostotyö hyödyttää molempia osapuolia. Sen hankaluutena on osaamisen hallinta ja siinä mekin olemme tehneet virheitä.

Vaikka eteläkorealaiset nyt isännöivät Turussakin, varsinaissuomalaisilla yhteistyökumppaneilla ei telakanjohtajan mukaan ole syytä huoleen.

– Jos kilpailukyky on kunnossa, kukaan ei joudu epäoikeudenmukaisesti sivuun. Globalisaatio sinänsä on minusta vain hyvä asia, Raitis sanoo.

Turun telakalla rakennetaan parhaillaan ensimmäistä kahdesta maailman suurimmasta risteilijästä. Oasis of the Seas luovutetaan ensi vuoden marraskuussa ja sen seuraaja 2010. Äkkiä heikentynyt maailmantalous on jo saanut jotkut varustamot peruuttamaan laivatilauksiaan ulkomaisilla telakoilla, mutta se ei Raittiin mielestä vielä merkitse yleistä katastrofia.

– Ne tilaukset ovat alun perinkin olleet vähän varauksella tehtyjä. Talouden lasku on tapahtunut valtavan äkkiä ja minä olen monen muun kanssa suu auki, että mitä oikein tapahtui? Pankkiirit osaavat rakentaa niin isoja ongelmia, että teollisuudessa sellaiseen ei pystyttäisi, vaikka tehtäisiin mitä. Uskon, että lasku kääntyy nousuksi aika nopeasti, sillä eiväthän kadonneet rahat missään ulkoavaruudessa ole, kyllä ne sieltä taas tulevan kiertoon.

Entinen Aker Yards muuttui STX Europeksi 3.11. Eteläkorealainen STX omistaa 90 % norjalaisen pörssiyhtiö Akerin osakkeista.


Laivanrakennuksen tehostaminen ei välttämättä edellytä uutta teknologiaa vaan johtamisen ja työtapojen tarkistamista, Teppo Raitis sanoo.

Pirkko Varjo

Julkaistu 11/2008        
Jappis Oy

Jappis Oy

Mainostoimistoja

Viikon luetuimmat uutiset

Kokouspalvelut

FresCo Ravintolat Oy - Aitiopaikka

Valtion virastotalo, Itsenäisyydenaukio 2, Turku

www.frescoravintolat.fi

A 200-250, KP 2-50, R 300, S, terassi Aurajoelle, Maaherran edustustila 50 hengelle Aurajoki-näköaloin. Kokouspalvelu: videoneuvottelulaitteet 10, 20 ja 200 henkilölle, langaton verkko, äänentoistolaitteet, AV-laitteet, hää- ja juhlapalvelut, catering, näyttelytila aulassa, lounas arkisin klo 10:45-13:30. Tule paikan päälle tutustumaan. Lue verkkosivuiltamme lisää toiminnastamme ja tutustu myös Raumalla sijaitseviin toimipaikkoihimme, www.frescoravintolat.fi.

Lue uusin näköislehtemme

06-07/2021



Varsinais-Suomen Yrittäjä-lehti
to 17.06.2021


Seuraa meitä somessa