Jatkuva kehitystyö Finnfoamin vahvuus
Salon Meriniityssä toimiva, lämmöneristelevyjä valmistava Finnfoam Oy on laajentamassa toimintaansa. – Meille valmistuu Liettuaan toinen tehdas vuoden, parin kuluttua. Kaunasin tontti on moottoriteiden solmukohdassa, josta on hyvät liikenneyhteydet niin Latviaan, Venäjälle kuin Puolaankin. Myös Saksan markkinat tulevat siten lähemmäksi, kertoo Finnfoamin toimitusjohtaja Henri Nieminen.
Tehdas Liettuaan rakennetaan ennen kaikkea rahtikustannusten säästämiseksi. – Tämä on niin kevyttä ja edullista tavaraa, ettei sitä kannata kuljettaa tuhansia kilometrejä, Nieminen perustelee.
Finnfoam-lämmöneristelevyt valmistetaan polystyreenistä hiilidioksidin avulla – haitallisen HCFC:n käytöstä Finnfoamilla luovuttiin jo 1990-luvulla. – Hiilidioksidin käyttö paljon kustannustehokkaampaa ja ympäristöystävällisempää: onhan se toisten jätettä, jota me voimme hyödyntää, sanoo Nieminen.
Parhaillaan käytävä ilmastokeskustelu on hyödyttänyt muutenkin Finnfoamin tuotteiden menekkiä. – Me ollaan paasattu tästä jo 25 vuotta, mutta nyt se on tullut lähelle myös tavallista kuluttajaa.
Polystyreeni puolestaan on yksi vanhimmista muoveista, josta on kokemusperäistä tietoa jo 80 vuoden ajalta. – Kestävyys on rakennusalalla hyvin tärkeä ominaisuus. Eristelevyjen pitäisi kestää vähintään 50 vuotta. Routaeristeenä Finnfoam onkin luotettava: sitä käytetään mm. rautateitten alla, sillä se ei painu kokoon, Nieminen perustelee.
Routasuojauksen lisäksi Finnfoamin levyjä voidaan käyttää myös niin ala- ja välipohjissa kuin katoissa ja seinissäkin. 2000-luvun aikana Finnfoamissa onkin keskitetty kehittämään rakennusteollisuuden ja omakotirakentajien tarpeisiin erilaisia rakenneratkaisuja, joilla rakentamisen eristysvaihe nopeutuu ja helpottuu. – Siinä voi perinteisellä menetelmällä mennä aikaa viikkotolkulla, mutta meidän eristerakenteilla asia hoituu muutamassa tunnissa.
Finnfoamilla on Salossa kolme eri tuotantolinjaa, joilla pystytään valmistamaan eripaksuisia levyjä kustannustehokkaasti. Rakennusteollisuuden lisäksi levyjä käytetään muihinkin tarkoituksiin, esimerkiksi kuorma-autojen koreihin. – En varmaan itse edes tiedä, mihin kaikkeen sitä asiakkaat käyttävät. Materiaalin etuna on, että solukoko on hyvin pieni ja solurakenne on täysin yhtenäinen, joten sitä voi työstää tarkastikin, Nieminen huomauttaa.
![]() |
Finnfoamissa on kehitetty rakennusteollisuuden ja omakotirakentajien tarpeisiin erilaisia rakenneratkaisuja, joilla rakentamisen eristysvaihe nopeutuu ja helpottuu, Henri Nieminen näyttää. |
Anneli Perkiö