Keskustat säilyttävät vetovoimansa kauppakeskusten puristuksessa

Turun ja sen lähikuntien liepeille on muutaman vuoden aikana noussut useita suuria kauppakeskuksia. Lokakuussa 2001 avattu Mylly, Kaarinan huonekalukaupan keskittymä, Ravattulan Citymarket, Länsikeskus ja Bauhaus houkuttelevat lähiseudun ihmisiä monipuolisella tarjonnallaan, joka on keskitetty yhden katon alle. Miten kuluttajat valitsevat ostopaikkansa? Vaikuttaako tarjonnan määrän ja sijainnin muuttuminen päätöksiin?



Turun kauppakorkeakoulun Mylly-tutkimus osoittaa, että Turun keskusta on edelleen alueen vetovoimaisin kaupallinen keskus. Kuluttajat eivät ole hylänneet Turun keskustaa, mutta asioivat entistä ahkerammin myös Länsikeskuksessa ja Myllyssä.



Syksyllä 2003 tehdyn kyselyn mukaan noin 40 prosenttia vastanneista asioi Turun keskustassa vähintään kerran viikossa. Vähintään kaksi–kolme kertaa kuukaudessa asioivia oli 63 prosenttia, kun Länsikeskuksessa useammin kuin kerran kuukaudessa asioi noin puolet vastanneista, Myllyssä reilu neljännes.



Vaikka Turun keskustassa asioidaan edelleen useammin kuin uusissa kauppakeskittymissä, on sen asema heikentynyt vuoden 2001 tilanteesta. Käyntitiheyksien muutokset kertovat, että osa Turun keskustan asiakkaista on siirtynyt asioimaan Myllyssä ja Länsikeskuksessa. Tutkimusta johtava professori Heli Marjanen Turun kauppakorkeakoululta kuitenkin uskoo sekä Raision että Turun keskustojen säilyvän uusien kauppakeskusten puristuksessa.

– Samankaltaisina ne eivät välttämättä säily, sillä muutos on kaupassa pysyvä olotila, Marjanen huomauttaa.



Keskustat ovat Marjasen mukaan olleet perinteisesti erikoistavaraliikkeiden sijaintipaikkoja. Nämä liikkeet tarvitsevat suuren asiakaspotentiaalin laajalta alueelta.



– Näiden liikkeiden kohdalla tilanne ei muutu ratkaisevasti. Huonoiten keskustoissa tulevat tietysti toimeen liikkeet, jotka myyvät niin suuria tai raskaita tavaroita, että asiakas joutuu ne kuljettamaan autolla kaupan ovelta saakka, Marjanen sanoo.

Turun kauppakorkeakoulun markkinoinnin laitoksella vuonna 2001 aloitetussa tutkimuksessa seurataan Turun ympäryskuntien kotitalouksien kulutuskäyttäytymistä tilanteessa, jossa tarjonnan määrä ja sijainti muuttuvat lyhyessä ajassa. Tutkimus on jatkoa 1990-luvulla toteutetulle Länsikeskus-tutkimukselle.



Erikoisliikkeet viihtyvät Raision keskustassa



Raision keskustassa sijaitsevan Tasalan aukion parkkipaikka on täynnä autoja. Ainakin sen perusteella voisi olettaa, että ympäröivissä liikkeissä riittää asiakkaita.



Kaksi vuotta sitten Raision keskustassa aloittaneen ompelu- ja kangasliike Linnan-Palan yrittäjäpariskunta kehuu Raision keskustaa palveluiltaan monipuoliseksi, hyvinvoivaksi kauppapaikaksi. Vaikka liikkeet on sijoitettu hajautetummin kuin esimerkiksi Myllyssä, ne sijaitsevat erinomaisten parkkipaikkojen ympärillä.



[176_Linnan-Pala.jpg.JPG]



– Pienet erikoisliikkeet menestyvät täällä erinomaisesti. Kun liikeidea ja tuotteet poikkeavat riittävästi suurten markettien valikoimasta, asiakas lähtee hakemaan sitä kauempaakin, vakuuttaa Kari Kurila Linnan-Palasta.

Kurila ei pidä Myllyä tai muitakaan uusia kaupan keskittymiä uhkana tai kilpailijoina.

– Liian usein tiedotusvälineissä kuvitellaan myllyjen ja länsikeskusten kuihduttavan muut keskukset. Se on kuitenkin virheellinen käsitys. Monet asiakkaat tulevat ensin asiasta tehden Linnan-Palaan ja jatkavat sitten Myllyyn. Käynnit yhdistetään, eikä se ole kummaltakaan pois, Kurila uskoo.



Mylly tuo ihmisvirtaa



Sisustus- ja lahjatavaraliike Marii on toiminut Myllyssä sen perustamisesta saakka lokakuulta 2001.

Liikkeen omistajan Mari-Anna Jalavan mukaan hyvä sijainti on liikkeen menestymisen kannalta tärkeä valinta.

– Perheet tulevat Myllyyn viettämään aikaansa usein koko päiväksi. Myllyn asiakkaat vierailevat meillä hakemassa erikoisia verhokankaita ja ovat tyytyväisiä nopeaan verho-ompeluumme. Moni kertoo tulevansa Myllyyn myös pelkästään meidän liikkeemme vuoksi, Jalava kertoo.



[177_Marii1.jpg.JPG]



Suuren kauppakeskuksen voimaan luottaa myös Mari-Annan äiti Marjo Jalava, jolla on oma asuste- ja verhokankaita myyvä liike Salon keskustassa.

– Vaikka tämäkin liike on ihan keskeisellä paikalla torin varrella, sen myynti on huomattavasti heikompaa kuin Myllyssä sijaitsevan Mariin. Suuressa kauppakeskuksessa kulkua on enemmän kuin muualla, Marjo-äiti toteaa.



Myllyyn hän ei kuitenkaan ole muuttamassa, vaikka myöntää vaihtoehtoa harkinneensa.

– Kauppa on ollut paikallaan Salossa reilut 30 vuotta ja minäkin siinä mukana jo viitisentoista vuotta. Olisi vaikea löytää yhtä tunnollista ja hyvää asiakaskuntaa uudesta paikasta - ihmismassoista huolimatta, Marjo Jalava sanoo.


Mari-Anna (vas.) ja Marjo Jalava uskovat sijainnin vaikuttavan olennaisesti liikkeen menestymiseen. Sisustus- ja lahjatavaraliike Marii sijaitsee Myllyn Raision puoleisessa p??dyss?.



Linnan-Palan yritt?j?pariskunta Kari ja Marke Kurila vakuuttaa, ettei Raision keskusta ole autioitumassa.

Kristiina Lindberg

Julkaistu 10/2004        
SelinSelin

SelinSelin

Coaching, Esimiesvalmennus, Konsultointi, Koulutuspalveluja, Laatujärjestelmät, Liikkeenjohdon konsultointi, Myyntivalmennus, Yrityspalveluja

Viikon luetuimmat uutiset

Kokouspalvelut

FresCo Ravintolat Oy - Korkki

Linnankatu 43, Turku

www.frescoravintolat.fi

R 75, KP 5-24 (75). Kokouspalvelu: videoneuvottelulaitteet, AV-laitteet. Juhlapalvelu. Lounas arkisin klo 10:45-13:30. Tervetuloa tutustumaan uuteen ravintolaamme! Lue verkkosivuiltamme lisää toiminnastamme ja tutustu myös Raumalla sijaitseviin toimipaikkoihimme, www. frescoravintolat.fi

Lue uusin näköislehtemme

06-07/2021



Varsinais-Suomen Yrittäjä-lehti
to 17.06.2021


Seuraa meitä somessa