Telegraafilla viesti perille
Viestintä on selkeä kokonaisuus, jonka yritys voi helposti ulkoistaa
- Rehellisyyttä tässä vaaditaan. On kaikkien etu, että kertoo asiakkaalle, mikä aihe on houkuttava ja mikä ei. Meidän tehtävämme on etsiä yrityksestä se kiinnostava juttu. Yrityksillä on taustallaan paljon yksilöllisiä tarinoita, joita viestintäalan ammattilainen osaa nostaa esille herättäen samalla median mielenkiinnon, kertoo uuden, syyskuussa aloittaneen Viestintätoimisto Telegraafin toimitusjohtaja Marja-Terttu Rantanen.
Telegraafin avainhenkilöillä on jo vuosien kokemus viestinnästä. Rantasella on laaja median tuntemus ja osaamista strategiasuunnittelusta. Viestinnän suunnittelija Hanna Alin on toiminut aiemmin copywriterina ja tiedottajana. - Minulle on aina ollut tärkeää ottaa selvää asioista ja perehtyä asiakkaan toimialaan. Haen teksteissä mielelläni yritykselle sopivinta tapaa kertoa tuotteistaan ja palveluistaan, Alin kertoo.
Toimittuaan puolisen vuotta yhteistyössä keskenään Rantanen ja Alin perustivat yrityksen huomattuaan osaamisensa täydentävän luontevasti toisiaan. - Varsinais-Suomessa on paljon pk-yrityksiä, jotka tarvitsevat apua viestinnässä, kun itsellä ei ole aikaa tai osaamista perehtyä aiheeseen riittävällä tasolla. Yrityksen viestintä on selkeä kokonaisuus, jonka voi helposti ulkoistaa. Samalla saavutetaan säästöjä, Rantanen toteaa.
Kaksikko suosittelee yrityksiä siirtymään suunnitelmalliseen viestintään. - Viestintäsuunnitelma auttaa ajan- ja resurssienhallinnassa. Järkevää on myös luoda pitkäaikaista yhteistoimintaa, jolloin viestintätoimisto pystyy perehtymään asiakkaan toimintaan syvällisesti. Kertaluonteisuus ei ole kenenkään etu, Rantanen muistuttaa.
Uusina yrittäjinä naiset liittyivät heti myös Varsinais-Suomen Yrittäjiin. - Kun olemme näin pieni yritys, kaikenlaista tietoa tarvitaan aluksi valtavan paljon. Näin kuukauden kokemuksella voimme sanoa, että jäsenyys on varmasti hintansa arvoinen: meille on tullut esimerkiksi paljon kutsuja infotilaisuuksiin, joissa on ollut erittäin hyviä aiheita. En vain ole vielä ehtinyt niihin osallistua, Rantanen harmittelee.
![]() |
Telegraafi on väline, jolla höyrylaivan kapteeni sai viestinsä nopeasti suoraan konehuoneeseen. Hanna Alin ja Marja-Terttu Rantanen pyrkivät tuomaan samanlaista otetta pk-yritysten viestintään. |
Anneli Perkiö