Perjantain kimppa luo kysyntää
Suunnittelutoimisto Perjantai Oy kuhisee elämää Turussa Linnankadulla. Korkeat, valoisat ullakkohuoneet tankkaavat energiaa punaisesta väristä. Toimitusjohtaja, copywriter Kati Nybergin neulejakku on myös punainen.
Perjantain hulvatonta meininkiä? Nybergin mukaan asenne ja innostus ovat työskentelyn ehdottomat edellytykset. Itse työn oppii tekemällä. – Ollaan lähellä ”harrastuksesta ammatti”- ilmiötä, Nyberg tiivistää.
Nybergin mukaan nimiyhdistelmät mainostoimiston nimenä ovat liian henkilökeskeisiä. Perjantai kuvaa tiimiä ja sen työskentelytapaa paremmin. – Luovat työt sujuvat paremmin, kun yhdessä on mukavaa.
Perjantai suunnittelee kaupallista viestintää mainonnasta myymäläsomisteisiin ja verkkosivuihin. Erityisosaamista toimistolla on muun muassa hyvinvointialasta. Monen aamuisin nielemän Multi-tabsin markkinointiviestintä on Perjantain käsialaa. Lääkeyhtiöiden lisäksi asiakkaita ovat muun muassa Boyfood, Turun Osuuskauppa ja Lassila & Tikanoja.
Toimeksianto käynnistää projektin, johon vastuun kantava yhteyshenkilö kokoaa tarpeiden mukaisen tiimin. Isojen asiakkaiden monikanavainen markkinointiviestintä vaatii kohtalaisen kokoisen koneiston. Tavoitteiden mukainen keinovalikoima mietitään yhdessä asiakkaan kanssa budjetin rajoissa.
- Mietimme myös ratkaisuja sähköiseen asiakashallintaan. Valtakunnallisesti ja kansainvälisesti operoivilla asiakkailla on kiire, ja he hakevat tehokkuutta. Yritämme tavallaan pienentää maailmaa, Nyberg kuvailee.
Perjantain kolme osakasta perusti toimiston vuonna 2004. Yhteinen työhistoria on pitkä, ja impulssi omaan yritykseen tuli asiakkailta. 17 henkeä työllistävän yrityksen liikevaihto oli viime vuonna liki 2 miljoonaa euroa. – Myyntikate kuitenkin ratkaisee, Nyberg muistuttaa.
Perjantai on Turun mittakaavassa keskisuuri toimisto, ja kilpailu käydään lähinnä pääkaupunkiseudun toimistojen kanssa. Taantuma tervehdyttää markkinoita. – Se, joka hiljaisena hetkenä uskaltaa viestiä itsestää, voittaa, Nyberg painottaa.
Onneksi ihmiset syövät aina. Elintarviketeollisuuden asiakkuudet tuovat leipää myös Perjantaille. – Seuraamme tilannetta koko ajan. Jokaisessa työssä ostamme luottamuksen sillä, että kauppa käy. On rikasta tehdä joka päivä erilaisia asioita, joissa voi hyödyntää osaamistaan. Haluamme olla asiakkaalle strateginen kumppani.
![]() |
Toimitusjohtaja, copywriter Kati Nyberg puhuu monikanavaisesta markkinointiviestinnästä. Perjantai suunnittelee kaupallista viestintää mainonnasta myymäläsomisteisiin ja verkkosivuihin. |
Anna-Silja Suutarinen