Nuorten tukeminen pohjustaa tulevaisuutta

Jari Laakkio Salosta, erityisopettaja ja osa-aikayrittäjä Caudillo Oy:stä pohtii, miksi hyväntekeväisyyteen lahjoittamisen motiiveja ei aina mietitä tarkkaan. Miksi antaisin rahaa ja mihin?

Kasvattajan roolinsa lisäksi Laakkio suunnittelee yritysten markkinointia. Hänellä on kokemusta myös urheiluseuratoiminnasta ja valtakunnallisesta nuorten golfprojektista.

Laakkio vertaa juuri satanutta ensilunta lamaan – molemmat pysäyttävät miettimään. Taantuma saa osan yrityksistä pyyhkimään kauniit aikeet hyväntekeväisyydestä.

- Osa leikkaa ne kulut nyt kokonaan. Osa ei kummemmin mieti, mutta lopettaa osallistumisen varmuuden vuoksi. Osa jatkaa tietäen, että laman myötä arvot ja painopisteet siirtyvät, Laakkio selvittää.

Yrityksiin joiden arvot ovat kohdallaan, halutaan töihin. Valveutuneet asiakkaat kiinnittävät huomiota yrityksen arvokulttuuriin.

- Moni on valmis maksamaan tuotteesta hiukan enemmän, jos kyseessä on ”mukava” yritys, jonka toimintakulttuurin pystyy hyväksymään, Laakkio toteaa.

Yritys voi esimerkiksi kotisivuillaan kertoa, mitkä arvot ohjaavat toimintaa, tai kuinka se kantaa yhteiskuntavastuuta. Arvojen esittely ja perustelu on paikallaan. Siitä, että on tehnyt hyvää, saa Laakkion mukaan olla ylpeä. Sitä ei tarvitse piilotella, vaikka toki osa yrityksistä pitää mahdollisimman matalaa profiilia.

Jos kohdetta kysytään, Laakkio suosittelee panostamaan lapsiin, nuoriin ja urheiluun. Se on satsaamista tulevaisuuteen.

– Nuorissa on meidän tulevaisuus. Sen lisäksi esimerkiksi henkilöstön perheiden harrastustoiminnan tukeminen on yhteiskuntavastuun kantamista. Sen tulokset kertautuvat monin tavoin.

Laakkio lisää, että on fiksua näkyä asiakkaiden keskuudessa esimerkiksi koulujen ja urheiluseurojen toiminnassa. Se on markkinointia, mutta ei niin tuputtavaa.


Jari Laakkio vertaa juuri satanutta ensilunta lamaan – molemmat pysäyttävät miettimään. Hyväntekeväisyyden ei aina tarvitse olla rahaa. Se voi olla myös työpanos.

Anna-Silja Suutarinen

Julkaistu 12/2008        
Jappis Oy

Jappis Oy

Mainostoimistoja

Viikon luetuimmat uutiset

Kokouspalvelut

Viking Line

PL 265, Turku

www.vikingline.fi

Amorella klo 08:45. Kokoustiloja 12 (10-180 hlöä), Auditorio 180 hlöä. Kokoustilojen kapasiteetti yht. n. 400 hlöä. Monitoimitila Panoraama messu- ja näyttelykäyttöön (max 200, istumapaikat 140) Useita ravintoloita, saunaosasto. Viking Grace klo 20:55. Kokoustiloja 11 (6-230 hlöä) Auditorio 230. Kokousosaston kokonaiskapasiteetti yht. n. 400 hlöä. Kuvaa ja ääntä on mahdollista välittää useaan kokoushuoneeseen ja Club Vogueen samanaikaisesti. Useita ravintoloita, Spa osasto. Ryhmille omaa erikoisohjelmaa – kysy lisätietoja.

Lue uusin näköislehtemme

06-07/2021



Varsinais-Suomen Yrittäjä-lehti
to 17.06.2021


Seuraa meitä somessa