Autokuskin ammatti ei kiinnosta nuoria

Kuljettajapulan enteet jo näkyvissä

Kuljetusalaa uhkaa paha työvoimapula. Työssä olevien kuljettajien ja alan yrittäjien keski-ikä on jo nyt melko korkea ja ratin takaa lähtee väkeä eläkkeelle kiihtyvään tahtiin. Nuoria ei saada tilalle riittävästi.



40 kuljettajaa työllistävä Kuljetusliike Suvinen tuntee ongelman. Toimitusjohtaja Tapani Suvisen mukaan kuljettajanpaikat on vielä saatu täytettyä, mutta kiireisimpään aikaan kesällä jokaista miestä tarvitaan kipeästi. Tulevaisuus huolestuttaa.

- Alan koulutuksessa ei varmasti ole vikaa, onhan Turussakin kaksi kuljettajankoulutusta järjestävää tahoa. Nuoret eivät vain ole kiinnostuneita kuljetusalasta. Kaikilla alan opiskelijoilla ei myöskään ole riittävää motivaatiota. Eihän sitä oikein voi vaatia, jos koulussa olon syy on se, että muualle ei ole päässyt. Tämä ei kuitenkaan koske kaikkia, sillä meillekin on tullut loistavia työntekijöitä ammatti-instituutin kautta, Suvinen sanoo.

Suvisen kuljettajista suuri osa on täyttänyt 45 vuotta. Joukossa on myös parikymppisiä, mutta kolmekymppisten ikäluokka puuttuu lähes kokonaan. Nuoremmassa päässä vaihtuvuuskin on suurta.



[182_2003_0329Image0019.JPG]



- Jonkunmoinen vaihtuvuus kuuluu alaan. Työ on nykyään aika hektistä ja nuoret miehet haluavat kokeilla hetken ja lähtevät sitten tekemään jotain muuta. Palkoilla ei voi kilpailla, kuljettajan peruspalkka on noin kymmenen euroa tunnissa. Sitä tosin nostavat ilta- ja viikonloppulisät.



Ajokortti-ikää ei saa nostaa



Kuorma-autokortin saamisen ikärajaa on esitetty nostettavaksi 21 vuoteen. Tapani Suvisen mielestä tämä tekisi kuljettajien saamisen entistä vaikeammaksi.

- 18-vuotias on riittävän kypsä ajamaan kuorma-autoa. Raskaan yhdistelmän rattiin en heti laittaisi kortin saanutta, hän sanoo.

EU:n uudet, ensi keväänä voimaan tulevat ajo- ja lepoaikasäädökset eivät nekään tule helpottamaan kuljetusyritysten toimintaa. Suvisen mielestä on oikein, että Kilpisjärveltä ei ajeta Helsinkiin yhtä soittoa, mutta esimerkiksi Turun seudulla ajaminen on toisenlaista.

- Täällä ajetaan muutama kilometri, noustaan autosta, jätetään ja otetaan kuormia. Ajoaikasäädösten tekijöillä ei tunnu olevan käytännön kokemusta alan työstä. Muutenkin tuntuu siltä, että liian monta intressipiiriä haluaa järjestellä kuljetusalan asioita. Ympäristöihmiset esimerkiksi haluaisivat varmaan vetää rautatiekiskot jokaisen citymarketin pihaan.

Kuskeja tai ei, tavaraa tuotetaan ja kuljetetaan paljon ja yhä enemmän. Kuka hoitaa kuljetukset tulevaisuudessa?

- Alan yritykset vähenevät ja jäljelle jäävät hoitavat kaikki työt. Kuljettajia tulee Virosta ja Venäjältä, on jo tullutkin, Suvinen sanoo.



Autokuskin ammatti oli ennen hohdokas ja tavoiteltu. Nyt se kiinnostaa yh? harvempaa nuorta, Tapani Suvinen sanoo.

Pirkko Varjo

Julkaistu 11/2004        
SelinSelin

SelinSelin

Coaching, Esimiesvalmennus, Konsultointi, Koulutuspalveluja, Laatujärjestelmät, Liikkeenjohdon konsultointi, Myyntivalmennus, Yrityspalveluja

Viikon luetuimmat uutiset

Kokouspalvelut

Ruissalon Kylpylä

Ruissalon puistotie 640, Turku

www.ruissalospa.fi

Kokoukset, juhlat, tyhy-päivät, majoitus- ja ravintolapalvelut, sauna- ja allasosasto, oheisohjelmat.

Lue uusin näköislehtemme

06-07/2021



Varsinais-Suomen Yrittäjä-lehti
to 17.06.2021


Seuraa meitä somessa