Onnistunut markkinointi on saman tarinan kertomista uudelleen ja uudelleen

Selkeä liikeidea yhdessä hyvin suunnitellun ja tavoitteellisen markkinoinnin kanssa tuo yritykselle parhaan hyödyn, suunnittelujohtaja Timo Kruskopf mainostoimisto ID:stä sanoo. Ennen kuin tämä on ymmärretty, melkein kaikki yritykset hukkaavat muutaman vuoden rahojaan epäjohdonmukaisiin ja tuloksettomiin markkinointiyrityksiin.

- Markkinointia lähdetään rakentamaan ammattilaisten kanssa usein siinä vaiheessa, kun pari-kolme vuotta on yritetty itse. On ehkä käytetty vähän lehti- tai suoramainoksia ja teetetty omat nettisivut näppärän veljenpojan avulla. Tuloksia ei pahemmin näy, mikä lisää yrittäjän turhautumista koko markkinointiin. Markkinoinnin epäonnistumisen suurin syy löytyy usein läheltä, peiliin katsomalla. Jos omistaja ei pysty selkeästi sanomaan, mikä tekee yrityksestä ainutlaatuisen, miten henkilökunta voisi sen välittää ja asiakas loppujen lopuksi ymmärtää, Kruskopf kysyy.



Kaikki kanssakäyminen on markkinointia



Onnistunut markkinointi on oman tarinan kertomista uudelleen ja uudelleen, niin, että se muuttuu legendaksi. Tämän takia on etukäteen mietittävä tarkasti, mitä halutaan kertoa. Tarinassa on pysyttävä, sen juonenkäänteitä ei vaihdella kesken kaiken, eikä yleisölle tarjoilla uusia tarinoita aiheen vierestä.

- Esimerkiksi Fazerin Sininen on aina sama. Tai Marimekko. Samoin muut yritykset voivat kertoa omaa tarinaansa ja liittää sen kaikkeen tekemiseensä. Markkinointi ei ole vain ilmoittelua eri tiedotusvälineissä, se on kanssakäymistä kaikilla tasoilla. Kun yritys viestii samalla tavalla ulko-ovelta saakka pakkauksiin, tiedotteisiin ja esitteisiin asti, viesti menee perille, Kruskopf sanoo.



[186_2003_0321Image0009.JPG]



Omasta osaamisesta saa kertoa



Mainostoimiston työstä noin puolet on mainosten ja esitteiden tekemistä, toinen puoli koostuu strategian ja tavoitteiden pohtimisesta yhdessä asiakkaan kanssa.

- Meille tullaan usein tilaamaan yritysesitteitä. Siitä on hyvä lähteä pohtimaan, miksi ja mitä ollaan kertomassa: tehdäänkö se vain siksi koska muillakin on vai onko yrityksellä erinomainen tapa auttaa asiakasta tämän ongelmissa. Jää myös miettimättä, miten sitten vastataan, kun markkinointi tuo uusia kontakteja? Paras tuote ei riitä, myös palvelun pitää olla parasta ja se pitää myös markkinoida paremmin kuin kilpailijat.

Suomalaiset uskovat sitkeästi siihen, että vaatimattomuus kaunistaa. Omia saavutuksia ei haluta tuoda näkyvästi julki, ettei vain kukaan kadehdi.

- Jos yrittäjällä on luja usko omaan tekemiseen, miksi sitä ei voisi kertoa muille? Yrittämisenhän pitää perustua siihen, että tuotetaan asiakkaalle jotain, jota hän tarvitsee. Pelkkä yritysidea ei riitä, jos sen takana ei ole markkinatutkimusta. Ensin on oltava tarve, sitten idea siitä, miten tarve tyydytetään, Kruskopf sanoo.



Tuloksellinen pallonheitto asiakkaan suuntaan edellytt?? yritystyypist? riippuen liikevaihdosta noin 4-10 prosentin varaamista markkinointiin. Todellisuudessa yritykset k?ytt?v?t t?h?n 0,5-1 prosenttia, Timo Kruskopf sanoo.

Pirkko Varjo

Julkaistu 11/2004        
Painotalo Painola, T. Nieminen Oy

Painotalo Painola, T. Nieminen Oy

Graafinen suunnittelu, Kirjansitomoja, Kirjapaino, Painotaloja, Pakkauspalvelu, Pakkaussuunnittelua, Suunnittelu, Suunnittelutoimistoja

Viikon luetuimmat uutiset

Kokouspalvelut

FresCo Ravintolat Oy - Aitiopaikka

Valtion virastotalo, Itsenäisyydenaukio 2, Turku

www.frescoravintolat.fi

A 200-250, KP 2-50, R 300, S, terassi Aurajoelle, Maaherran edustustila 50 hengelle Aurajoki-näköaloin. Kokouspalvelu: videoneuvottelulaitteet 10, 20 ja 200 henkilölle, langaton verkko, äänentoistolaitteet, AV-laitteet, hää- ja juhlapalvelut, catering, näyttelytila aulassa, lounas arkisin klo 10:45-13:30. Tule paikan päälle tutustumaan. Lue verkkosivuiltamme lisää toiminnastamme ja tutustu myös Raumalla sijaitseviin toimipaikkoihimme, www.frescoravintolat.fi.

Lue uusin näköislehtemme

06-07/2021



Varsinais-Suomen Yrittäjä-lehti
to 17.06.2021


Seuraa meitä somessa