Markkinoinnin puutteet tunnustetaan, mutta niille ei osata tehdä mitään

Suomen Yrittäjien kaksi kertaa vuodessa tekemän kyselyn, pk-yritysbarometrin mukaan yritykset pitävät markkinointia yhtenä tärkeimmistä kehittämiskohteistaan. Kyselyn tulos on sama kerta toisensa jälkeen. Miksi mitään kehitystä ei tapahdu, kun asia kuitenkin koetaan merkittäväksi, kauppatieteiden tohtori Leila Hurmerinta-Peltomäki Turun kauppakorkeakoulusta?

- Hyvä kysymys. Monet sanovat, että tekisivät, jos olisi aikaa. Markkinointi voidaan myös kokea välttämättömäksi pahaksi. Toisaalta yrityksen markkinointi voi olla hyvinkin onnistunutta, vaikka yrittäjä ei edes tiedosta sitä. Ajatellaan vaikka kioskia, jonka menestys pohjautuu siihen, että yrittäjä tunnetaan ja yrittäjä tuntee asiakkaansa. Markkinointia tehdään koko ajan tiskin yli, mutta sitä ei vain ajatella.

Leila Hurmerinta-Peltomäki opettaa ja tutkii markkinointia Turun kauppakorkeakoulussa. Parhaillaan työn alla on muun muassa tutkimus Veljekset Keskisen menestystarinasta.

- Luja usko omaan tekemiseen on tämänkin tarinan juonena. Toisaalta elämä voi myös viedä asioita tiettyyn suuntaan, ilman, että yrittäjäsukupolvet olisivat tietoisesti niihin kovinkaan paljon yrittäneet vaikuttaa, Hurmerinta-Peltomäki sanoo.



Eri sukupolvilla erilaiset näkemykset



Eri-ikäiset yrittäjät suhtautuvat markkinointiin usein eri tavoin. Konkarit luottavat satunnaiseen lehti-ilmoitteluun, nuoremmat yrittäjät näkevät markkinoinnin kokonaisvaltaisemmin.

- Markkinointi on kaikkea, mikä yrityksestä ulospäin näkyy ja minkä kanssa asiakas on kosketuksissa. Jokainen yritys markkinoi tavallaan, vaikka ei tiedostaisi sitä itse, Hurmerinta-Peltomäki toteaa.

Pienten yritysten markkinoinnillinen heikkous on tutkijan mukaan suunnitelmallisuuden puute. Hosutaan sinne tänne, eikä tiedetä, mitä itse asiassa tavoitellaan.

- Pahimmassa tapauksessa yrityksen vuosittainen markkinointitavoite on täytetty, kun siihen varatut rahat saadaan kaikki käytettyä. Markkinoinnin lähtökohtana pitäisi olla selkeä näkemys siitä, mihin yrityksen menestys perustuu tai voisi perustua ja miten markkinoinnilla tätä voitaisiin tukea.. Onko kyse korkeasta laadusta, halvoista hinnoista vai ehkä nopeasta palvelusta? Ei kannata syleillä koko maailmaa, vaan keskittyä olennaiseen..



[188_2003_0321Image0028.JPG]



Vaikeina aikoina lisää markkinointia



Taloudellisesti vaikeina aikoina yritykset leikkaavat ensimmäiseksi markkinointibudjettiaan.

- Pitäisi tehdä päinvastoin. Markkinointiin pitäisi panostaa, kun menee heikosti. Talouselämässä on esimerkkejä rohkeista, omaperäisistä ratkaisuista, jotka ovat johtaneet menestykseen. Mitä teki Kirsti Paakkanen, kun Marimekolla meni huonosti? Hän ei vähentänyt tuotannon henkilökuntaa, hän antoi irtisanomisvaroituksen johtoportaalle. Tulosta alkoi syntyä.

Hurmerinta-Peltomäen mukaan pienten yritysten suurimmat vahvuudet löytyvät joustavuudesta ja kyvystä reagoida nopeasti. Markkinointiosaamista on harvoin valmiina, se on hankittava.

- Markkinointi alkaa kysymyksestä miksi tämä yritys on perustettu? Harvemmin kai ainakaan siksi, että yrittäjä olisi synnynnäinen markkinointilahjakkuus.



Pieness?kin yrityksess? markkinointi voidaan hoitaa loistavasti, vaikka koko asiaa ei edes ajatella. Useimmiten kuitenkin tarvitaan tarkkaa ja tavoitteellista markkinointia Leila Hurmerinta-Peltom?ki sanoo.

Pirkko Varjo

Julkaistu 11/2004        
Jappis Oy

Jappis Oy

Mainostoimistoja

Viikon luetuimmat uutiset

Kokouspalvelut

FresCo Ravintolat Oy - Korkki

Linnankatu 43, Turku

www.frescoravintolat.fi

R 75, KP 5-24 (75). Kokouspalvelu: videoneuvottelulaitteet, AV-laitteet. Juhlapalvelu. Lounas arkisin klo 10:45-13:30. Tervetuloa tutustumaan uuteen ravintolaamme! Lue verkkosivuiltamme lisää toiminnastamme ja tutustu myös Raumalla sijaitseviin toimipaikkoihimme, www. frescoravintolat.fi

Lue uusin näköislehtemme

06-07/2021



Varsinais-Suomen Yrittäjä-lehti
to 17.06.2021


Seuraa meitä somessa