Viennin ja tuonnin kehitys näyttää heikolta

Tullihallituksen tietojen mukaan viennin arvo koko maassa jäi viime joulukuussa vajaaseen 4,2 miljardiin euroon, mikä on 15 prosenttia pienempi kuin vuotta aiemmin. Vienti on ollut näin alhaalla viimeksi heinäkuussa 2005. Myös tuonnin arvo supistui 15 prosenttia ja jäi vajaaseen 4,1 miljardiin euroon. Sekä viennin että tuonnin osalta laskua tapahtui kaikissa tuoteluokissa, vain elintarvikevienti lisääntyi selvästi. Vaikka ulkomaankauppa hiipui loppuvuonna, niin viime vuoden alkupuolen suotuisa kehitys piti koko vuoden viennin maassamme edellisvuotisella tasolla ja tuonnin muutaman prosentin kasvussa. Varsinais-Suomessa luvut noudattelevat aika pitkälti koko maan kehitystä.

Turun satamassa varaudutaan heikkoon vuoteen

Tammikuun luvut osoittavat selkeää laskua viime vuoden vastaavaan, eikä sataman toimitusjohtaja Christian Ramberg näe kuluvaa vuotta kovinkaan valoisana.

- Rahtiliikenne on selvässä laskussa, varsinkin viennin osalta. Täytyy kuitenkin muistaa, että puolet Turun sataman tuloista tulee henkilöliikenteestä, joka on alkuvuonna ollut 14 prosentin kasvussa viime vuoteen verrattuna. Matkustajaliikenteen aluskanta on osin vaihtunut ja osin uusittu, mikä ilmeisesti herättää matkustajien mielenkiintoa. Epävarmassa taloudellisessa tilanteessa haetaan ehkä myös edullisempia matkustusvaihtoehtoja kaukomatkojen sijaan.

- Rahtiliikenteen hankaluuksista huolimatta tämä on hyvä vuosi investoida ja luoda valmiuksia parempia aikoja odotellessa. Tulevana kesänä näkee paremmin, missä ollaan menossa, mutta uskomme, että syksyllä 2010 palataan toiminnassa normaaliin tasoon, Ramberg arvelee.

Naantalissa keskitytään investointeihin

Naantalin sataman toiminta on koko 2000-luvun ollut voimakkaassa kasvussa, mutta alkanut vuosi tekee tässä suhteessa poikkeuksen. Satamajohtaja Yrjö Vainialan mukaan Varsinais-Suomessa voidaan huonoista ennusteista huolimatta olla tyytyväisiä siitä, ettei täällä olla riippuvaisia yhdestä toimialasta, kuten esimerkiksi metsäteollisuudesta.

- Tammi-helmikuun luvut osoittavat meillä noin 25 prosentin laskua viime vuoden vastaavaan, eikä vuoden jatkokaan kovin hyvältä näytä. Meillä on kuitenkin takana taloudellisesti onnistuneita vuosia, joiden aikana olemme jopa kyenneet ylittämään budjettitavoitteet, mikä helpottaa toimintaa näinä epävarmoina aikoina.

- Toisaalta tällaisina aikoina on otollista toteuttaa erilaisia investointeja. Satama-alueella peruskorjataan mm. 50-60 –luvun pukkilaiturit ja saatetaan loppuun syväväylähanke, Vainiala mainitsee.

Uudessakaupungissa alkuvuosi viime vuoden tasolla

Uudessakaupungissa toimivat kaupungin Hepokarin satama ja kemianalan yrityksen, Yaran teollisuussatama. Rahtiliikenne on suurimmaksi osaksi EU:n sisäistä kuljetusta. Kohdemaina ovat Baltian maat, Saksa ja Puola sekä Yaran osalta vielä Ruotsi ja Norja. Alkuvuoden vienti- ja tuontiliikenteen luvut liikkuvat viime vuoden tasolla, mutta satamapäällikkö Esa Soinin mukaan edessä on nähtävissä useitakin epävarmuustekijöitä.

- Vaikka alkuvuosi onkin edennyt kohtuullisesti, on hyvin todennäköistä, että globaali lama alkaa ennen pitkää vaikuttaa vähentäen sekä metalli- että lannoiteteollisuuden rahtiliikennettä. Lähikuukaudet näyttävät, mihin olemme menossa, Soini pohdiskelee.

Vapaavaraston tilanne on kohtuullinen, lentoasemalla liikenne supistunut

Turun Vapaavarasto Oy:n toimitusjohtajan Per-Erik Lindströmin mukaan yrityksen laaja asiakaskunta auttaa selviämään epävarmoina aikoina.

- Tilanteemme ei ole huono, sillä vaikka osalla asiakkaistamme on vaikeuksia, osalla taas menee kohtuullisen hyvin. Kuluva vuosi ja todennäköisesti ensi vuosikin on turvattu, koska kauttamme kulkee paljon telakan alihankkijoiden tavaraliikennettä. Lama vaikuttaa meihin kenties tässä suhteessa viiveellä. Suurin muutos viime vuoteen on tapahtunut ajoneuvorahtien osalta. Esimerkiksi Venäjälle suuntautuva autokauppa on lähes pysähdyksissä. Muutamia autoja saadaan kaupaksi, mutta volyymit ovat pieniä viime vuoteen verrattuna, Lindström sanoo.

Turun lentoaseman tilanne liikenteen osalta on samansuuntainen satamien kanssa.

- Kyllä liikenne on supistumassa ihan selkeästi sekä rahti- että matkustajaliikenteen osalta, aluejohtaja Mats Rosin kertoo.


Autokaupan hidastuminen on täyttänyt Vapaavaraston tilat tuontiautoista


Julkaistu 03/2009        
SelinSelin

SelinSelin

Coaching, Esimiesvalmennus, Konsultointi, Koulutuspalveluja, Laatujärjestelmät, Liikkeenjohdon konsultointi, Myyntivalmennus, Yrityspalveluja

Viikon luetuimmat uutiset

Kokouspalvelut

Viking Line

PL 265, Turku

www.vikingline.fi

Amorella klo 08:45. Kokoustiloja 12 (10-180 hlöä), Auditorio 180 hlöä. Kokoustilojen kapasiteetti yht. n. 400 hlöä. Monitoimitila Panoraama messu- ja näyttelykäyttöön (max 200, istumapaikat 140) Useita ravintoloita, saunaosasto. Viking Grace klo 20:55. Kokoustiloja 11 (6-230 hlöä) Auditorio 230. Kokousosaston kokonaiskapasiteetti yht. n. 400 hlöä. Kuvaa ja ääntä on mahdollista välittää useaan kokoushuoneeseen ja Club Vogueen samanaikaisesti. Useita ravintoloita, Spa osasto. Ryhmille omaa erikoisohjelmaa – kysy lisätietoja.

Lue uusin näköislehtemme

06-07/2021



Varsinais-Suomen Yrittäjä-lehti
to 17.06.2021


Seuraa meitä somessa