Yrittäjät vaativat kuljetusalaa helpottavia päätöksiä
Maanteiden tavaraliikenteen kuljetukset vähenivät viime vuoden lopulla, ja edellisvuosien kasvu taittui laskusuuntaan. Suomen Kuljetus ja Logistiikka SKAL ry:n kuljetusbarometriin vastanneista alan yrittäjistä lähes puolet arvioi liikevaihtonsa laskevan kuluvan kevään aikana jonkin verran ja noin viisitoista prosenttia oleellisesti. Toisaalta yli kymmenen prosenttia odottaa liikevaihdon kasvua ja kannattavuuden parantumista. Kuljetusalalla yli kolmekymmentä vuotta toiminut SKAL ry:n ensimmäinen varapuheenjohtaja Teppo Mikkola ei hätkähdä synkkiäkään ennusteita.
- Kokemus on opettanut, ettei kasvu voi jatkua vuodesta toiseen, vaan laskukausia tulee aina välillä. Näihin taloudellisesti vaikeampiin aikoihin tulisi pyrkiä varautumaan kasvun vuosina, jotta on sitten jonkinlainen puskuri pahimman varalle. Sateen jälkeen tulee aina pouta. Sekä laaja asiakaskunta että toimiva yrittäjien välinen verkosto ovat näinä päivinä hyvänä apuna. Yrittäjäjärjestöjenkään merkitystä erikoisesti näin taantuman aikana ei sovi aliarvioida, Mikkola korostaa
Epävarmojen talousnäkymien ohella maamme kuljetusalan yrittäjiä puhuttaa ajoneuvojen korkea käyttövoimavero ja ulkomaisten kuorma-autojen laiton liikennöinti Suomessa.
- Kyllä ajoneuvojen käyttövoimavero tulee meilläkin saattaa Viron tasolle. Maksamme vuodessa käyttövoimaveroa noin 2500 euroa/raskas ajoneuvo, kun virolaiset kollegamme selviävät noin 500 eurolla. Kaiken lisäksi maksamamme vero menee valtion yhteiseen verokassaan kohdistumatta teiden ylläpitoon tai rakentamiseen. Suurempi ongelma on kuitenkin kabotaasiliikenne, jonka valvontaa on pikimmiten kehitettävä. Suomessa voitaisiin hyvin ottaa käyttöön tiemaksut monien muiden maiden tapaan. Asia pitää kuitenkin hoitaa niin, ettei kotimaisten ajoneuvojen kokonaisveroaste nouse. Nykyiset elektroniset laitteet mahdollistavat tiemaksujen perinnän kilometrien mukaan. SKAL on myös ajamassa mm. Saksan sekä Hollannin mallin mukaisesti EU-maista tulevien kuljetusten rajoittamista kolmeen viikossa. Tämä hanke on etenemässä myös muissa EU:n jäsenmaissa. Ulkomaisten maassamme harjoittama liikennöinti on tällä hetkellä osin EU-säädösten vastaista, ja kaikki nämä kuljetukset ovat pois suomalaisilta kuljetusyrityksiltä. Välillisesti vaikutukset ulottuvat vielä mm. korjaamoiden ja päällirakentajien työllisyyteen, Teppo Mikkola harmittelee.
![]() |
Teppo Mikkola toivoo valtiovallan puuttuvan ajoneuvojen korkeaan käyttövoimaveroon ja ulkomaisten harjoittamaan laittomaan liikennöintiin Suomen teillä |