Digitaalisen median merkitys kasvaa edelleen
- Markkinointia ei kannata nyt ainakaan lopettaa. Yritykset joutuvat vaan huolellisemmin miettimään, mitä pitäisi tehdä. Ne, jotka panostavat nyt ja tekevät hyvää työtä, näkevät tulokset sitten kun nousu taas alkaa, sanoo turkulaisen Mainostoimisto SST Oy:n toimitusjohtaja Sirpa Uusitalo.
20 vuotta tasaista kasvua tuulisella mainosalalla antaa Uusitalolle perspektiiviä kertoa, mikä olisi markkinoinnissa nyt – taloudellisen taantuman aikaan – tärkeää muistaa. - Mainonnan perusfilosofiat eivät muutu miksikään: se on edelleen sitä asiakassuhteen ylläpitoa, mutta tekniikat voivat muuttua. Digitaalisen median rooli tulee entisestään kasvamaan, Uusitalo uskoo.
Verkkosivustoja laajennetaan ja verkkoa käytetään enemmän suoramarkkinointiin. - Asiakkaat rekisteröityvät sivustoille ja saavat sähköpostia suoraan – jos haluavat. Tätä voidaan käyttää sekä kuluttaja- että b to b –markkinoinnissa. Se on myös taloudellista.
Uusinta tekniikkaa voidaan hyödyntää vahvistamalla verkkoviestintää mobiiliviesteillä.
Verkkokaupan merkitys kasvaa myös. Sen ei tarvitse johtaa siihen, että tavara ja raha suoranaisesti vaihtavat omistajaa verkon kautta, vaan asiakas voi käyttää sitä tavaroiden vertailemiseen. Sirpa Uusitalo muistuttaa, että tätä kuluttajat tekevät nykyään myös vapailla foorumeilla. – Esimerkiksi hotellikokemuksia vertaillaan netissä ja sitähän yritys ei voi itse mitenkään hallita. Tällaiset sivustot ovat hirveän tärkeitä.
Monilla suurillakin yrityksillä olisi digitaalisen median käytössä vielä paljon tehtävää. – Omien verkkosivujen uudistamisen voi tehdä pienelläkin panostuksella. Voi esimerkiksi suunnitella, miten ne parhaiten palvelisivat hakukoneita, Uusitalo huomauttaa.
![]() |
Esimerkkinä onnistuneesta verkkokampanjasta Sirpa Uusitalo esittelee Mainostoimisto SST:n suunnittelemaa Uudenkaupungin viime kesän humoristista markkinointikampanjaa, joka voitti kultaa Turun alueen Vuoden mainos 2008 –kilpailussa. |
Anneli Perkiö