Karhukopio panostaa valtakunnallisesti paikallisuuteen
- Ajanjakso on monille pk-yrityksille haasteellinen, ja nyt vaaditaankin ennen kaikkea vahvaa luottamusta omaan osaamiseen sekä kasvusuunnitelmiin, toteaa turkulaisen Karhukopion toimitusjohtaja Jaakko Hirvonen.
Paniikkinappulaa ei Hirvonen silti suostu painamaan, vaikka säästösuunnitelmat ovat Karhukopiossakin käynnissä. – Olemme tänä vuonna saaneet merkittävän uuden asiakkuuden Rauman Rolls-Roycesta. Satakunnan alueella olemme muutenkin onnistuneet kasvattamaan toimintaamme.
Karhukopiolla on selkeä laajentumisstrategia, jota jatketaan taantumasta huolimatta. – Haluamme olla valtakunnallinen toimija ja nyt on oikea aika tehdä rakennejärjestelyjä. Meillä on oma toimipiste Turun lisäksi yhdeksällä paikkakunnalla, joista uusimpina tämän vuoden puolella ovat tulleet Kokkola ja Oulu. Osakkaana olemme lisäksi Tampereella, Hämeenlinnassa, Tallinnassa ja Pietarissa.
– Pyrimme ostamaan kultakin paikkakunnalta vahvan alueellisen toimijan. Turkuun on keskitetty hallinto, markkinointi ja it-toiminnot. Painoalan pienyrittäjille perusongelma on, että tämä on hyvin investointivaltainen ala. Kierre on jatkuva, kun koko ajan on oltava sekä vanhin että kaikkein uusimmat ohjelmistot.
Valtakunnallisen verkostonsa avulla Karhukopio voi toimia myös ekologisesti. – Aineistot kulkevat sähköisesti. Jos materiaali on menossa Vaasaan, työkin siirretään sinne. Minun mielestäni yritysmaailmassa ajatellaan helposti liian Helsinki-keskeisesti. Toivoisin, että varsinkin julkisissa hankinnoissa myös paikallisuudella olisi jotain merkitystä.
Hirvonen uskoo, että lama tuo pysyvän rakennemuutoksen painoalalle. – Sähköinen media on vahvassa kasvussa. Uskon kuitenkin menestykseen tulevaisuudessakin, sillä monipuolisten varsinkin digitaalipainopalveluiden tarve ei katoa mihinkään. Pitää pystyä ottamaan isompi osa asiakkaan arvoketjusta haltuun, minkä vuoksi tarjoamme myös arkistointi- ja käännöspalveluja.
![]() |
- Kaikki asiakkaamme ovat meille tärkeitä: edelleenkin 10 prosenttia asiakkaistamme on kuluttaja-asiakkaita, mikä on ihan merkittävää meille, Jaakko Hirvonen kertoo toimiston kopiokoneen äärellä. |
Anneli Perkiö