Tebulilla ei ole kilpailijoita Suomessa
Liedon Tuulissuolla toimivasta Tebul Oy:stä lähtee noin kaksisataa vesitiivistä laivan ovea joka vuosi maailmalle. Suurin osa ovista päätyy maailman superrikkaiden omistamille yksityisjahdeille.
– Viime vuosi oli todella hurja, ylitöitä tehtiin olan takaa. Taantuma tulee varmasti näkymään meilläkin, mutta viiveellä, toimitusjohtaja Jussi Uusitalo sanoo.
1940-luvulla alkunsa saanut yritys on Suomessa ainoa alallaan. Euroopassa sillä on kolme varteenotettavaa kilpailijaa. Tebul työllistää 20 työntekijää sekä joukon alihankkijoita ja komponenttitoimittajia. 80 % tuotannosta viedään ulkomaille, loput myydään pääasiassa Turun ja Rauman telakoilla valmistuviin risteilijöihin.
Vesitiiviitä ovia käytetään laivan kannen alapuolisissa tiloissa ja niiden tarkoitus on hätätilassa rajata laiva vesitiiviisiin osastoihin. Ovet eivät sulkeudu automaattisesti: niiden sulkemisesta päättää laivan kapteeni ja ovet suljetaan joko komentosillalla olevasta painikkeesta tai ovien omista painikkeista. Jos laivan sähköt menevät poikki, ovet voidaan sulkea manuaalisesti.
Millintarkkaa työtä
200 ovea vuodessa kahdenkymmenen työntekijän voimin kuulostaa hurjalta yhtälöltä. Tuulissuon tehdashallissa voi olla yhtä aikaa rakenteilla 40 eri projektiin tulevia ovia. Nyt tehtaalla on tilauksia kahdelle seuraavalle vuodelle, mutta niitä ei ryhdytä tekemään, ennen kuin toimitusaikataulu on sataprosenttisen varma.
– Ovet räätälöidään tarvittaessa vaikka millin välein. Jos laivatilaus peruuntuisi, valmista ovea ei voisi myydä minnekään, tekninen johtaja Mika Laakso huomauttaa.
Tebul tekee kauppaa laivatelakoiden kanssa eikä aina edes tiedä, kuka lopulta tulee omistamaan sen huvijahdin, johon Liedossa tehty ovi päätyy. Se tiedetään, ettei Suomessa vielä kukaan ole teettänyt niin isoa jahtia, että Tebulin ovia tarvittaisiin. Jussi Uusitalo on sentään muutaman kerran päässyt käymään itse lopputuotteessa.
– Kyllä se ylellisyys on aika käsittämätöntä. Viimeksi olin tällaisella huvijahdilla Italiassa ja vierailu päättyi, kun ilmoitettiin, että Cindy Crawford on tulossa seurueineen – meidän oli siis aika lähteä, Uusitalo muistelee.
![]() |
Toimitusjohtaja Jussi Uusitalo (takana) ja tekninen johtaja Mika Laakso kurkistavat vesitiiviistä ovista jotka alkavat olla lähtövalmiina matkaamaan superrikkaiden loistojahteihin. |
Pirkko Varjo