Liiketoiminnan sähköistäminen vaatii tarkkaa suunnittelua

Liiketoiminnan sähköistämisellä voidaan tehostaa liiketoimintaa, nopeuttaa toimintoja ja leikata kustannuksia. Esimerkiksi nettikaupalla voidaan myös laajentaa yrityksen markkina-aluetta ja tavoittaa suurempi asiakaskunta. Mitään taikatemppuja ei kuitenkaan pidä odottaa.

- Jos yritys päättää alkaa sähköistämään liiketoimintaansa esimerkiksi nettikaupan avulla, ei voi ajatella jo huomenna säästävänsä suuria summia. Aluksi tarvitaan satsausta ja huolellista suunnittelua. Kuluja voidaan karsia pitkällä tähtäimellä, selittää Turun ammattikorkeakoulun tietoliikenteen ja sähköisen kaupan koulutusjohtaja Juha Kontio.

- Aluksi täytyy tarkkaan miettiä, mitä sähköisellä kaupalla tavoitellaan. Minkälainen osa sillä on koko toimintaan nähden ja mikä on järkevää ja mahdollista oman yrityksen kannalta?, Kontio sanoo.

- Jos halutaan päästä kunnolla eteenpäin, täytyy tehdä kovasti töitä. Kauppa ei toimi itsellään, hän jatkaa.

Heti ei välttämättä kannata ottaa käyttöön sähköisen liiketoiminnan kaikkia mahdollisuuksia vaan edetä rauhassa askel kerrallaan, jolloin sekä liiketoiminta että henkilöstö ehtivät sopeutua muutoksiin.

- Helposti tehdään se virhe, että mennään innolla nettiin, mutta kokonaisuutta ei ole mietitty loppuun asti ja tehdään perusvirheitä, kuten jätetään sivut päivittämättä . Tietojen täytyy olla paitsi ajan tasalla myös todenmukaisia. Netissä täytyy olla entistäkin tarkempi, ettei anneta vääränlaista mielikuvaa tai esimerkiksi lupailla nopeampia toimitusaikoja kuin, mihin yritys todellisuudessa pystyy, Kontio selittää.

Kaikilla yrityksillä on jonkinlainen mahdollisuus sähköistää liiketoimintaansa. Onkin tärkeää pohtia, mikä on sopiva vaihtoehto juuri omalle yritykselle.

- Iso joukko yrityksiä on jo hyödyntänyt hyvin sähköisen liiketoiminnan tuomia mahdollisuuksia, mutta monella olisi vielä mahdollista ottaa siitä enemmän irti. Se voi toki olla tietoinen ratkaisu, mutta varmasti on monia, jotka eivät ole lähteneet kehittämään toimintaansa joko osaamisen- tai ajanpuutteen vuoksi, Kontio sanoo.

- Nyt, kun toiminnat hiljentyvät laskusuhdanteessa, olisi monilla yrityksillä hyvä mahdollisuus pohtia oman yrityksen mahdollisuuksia sähköisessä liiketoiminnassa, että ollaan taas iskussa kun nousu alkaa, Kontio jatkaa.


Juha Kontio Turun ammattikorkeakoulusta kertoo, että liiketoiminnan sähköistämisessä huolellinen suunnittelu on tärkeää.

Emmi Harju

Julkaistu 04/2009        
Rockfun Promotions & Agency Oy

Rockfun Promotions & Agency Oy

Juontajapalvelut, Konsultointipalveluja, Mainosspiikkaus, Mediatoimistoja, Ohjelmatoimistoja, Promootiopalvelut, Viestintätoimistoja, Äänimainontaa

Viikon luetuimmat uutiset

Kokouspalvelut

Ruissalon Kylpylä

Ruissalon puistotie 640, Turku

www.ruissalospa.fi

Kokoukset, juhlat, tyhy-päivät, majoitus- ja ravintolapalvelut, sauna- ja allasosasto, oheisohjelmat.

Lue uusin näköislehtemme

06-07/2021



Varsinais-Suomen Yrittäjä-lehti
to 17.06.2021


Seuraa meitä somessa