Taantuman vaikutukset Turussa vielä vähäisiä
Laskusuhdanteen vaikutukset Turussa ovat olleet melko vähäisiä, elinkeinojohtaja Kalle Euro sanoo.
– Konkurssien määrä ei ole lisääntynyt radikaalisti ja työttömyyden kasvu on ollut maltillista. Jos tilanne jatkuu vaikeana pitkään, tulee vaikutuksia näkymään meilläkin, hän toteaa.
Rakennusprojekteja Turussa on nyt meneillään vähemmän kuin aiempina vuosina. Alkavat rakennustyöt ovat keskimääräistä pienempiä.
Viime vuonna Turku toteutti markkinointikampanjan pääkaupunkiseudulle ja Tampereen suuntaan. Tarkoituksena oli nostaa Turun imagoa ja houkutella tänne uusia yrityksiä ja asukkaita. Kalle Euro uskoo, että kampanja tulee vielä tuottamaan positiivisia tuloksia.
– Kampanjan myötä ainakin käynnit internet-sivustoillamme kasvoivat huomattavasti. Sijoittautumiskyselyjen määrä on kasvanut vakaasti jo vuosia. Sijoittautumis- ja investointiprosessit ovat hitaita ja niitä tehdään monien perusteiden mukaisesti ja kampanjalla voitiin vaikuttaa vain osaan niistä. Shoppailumatkailukampanja, joka suuntautui pääasiallisesti Vaasaan, Poriin ja Tampereelle, on myös onnistunut varsin hyvin. Turun seudun Kehittämiskeskus oli mukana vain kampanjan käynnistämisessä, mutta kampanjointi jatkuu yritysvetoisesti.
Myös elinkeinotoimi saa osansa Turun tiukasta säästökuurista. Elinkeinojohtaja pitää kuitenkin tärkeänä, ettei säästöjen nimissä vähennetä tuloja tuovaa toimintaa eikä tulevan kehityksen rakentamista.
– Kaupungin houkuttelevuuden kehittäminen ja uusien yritysten, investointien ja osaajien hankinta on tärkeää myös tiukkoina aikoina, Euro sanoo.
Pirkko Varjo