Opastettu kierros Oasiksella
Maailman suurin risteilijäalus on jo saanut nimen kylkeensä, mutta sisältä se on vielä hämärä ja sokkeloinen. Ilman opasta sinne eksyisi ja oppaankin kanssa on käydä huonosti: isken pääni portaiden yläpuolelle viritettyihin rakennustelineisiin heti alkumatkasta. Niin iskee edelläni kulkeva opaskin, mutta onneksi meillä molemmilla on kypärä päässä.
STX Europe on ottanut maailman suurimpien rakentamisessa käyttöönsä entistä avoimemman tiedotuslinjan. Oasis-aluksen rakentamista on esitelty tiedotusvälineille jo kuusi kertaa, mikä ei ehkä ole niinkään paljon jos vertaa sitä siihen, että jokainen toimittaja kävisi erikseen ihmettelemässä työn sujumista.
Oasis of the Seas lähtee ensimmäiselle koematkalleen kesäkuussa. Huhtikuussa laivan sisusta on vielä ankeaa rautaa ja loputtomasti erilaisia johtoja. Mahtaako yksikään risteilyvieras koskaan tulla ajatelleeksi, kuinka paljon erilaisia johtoja upeiden seinäpintojen alle kätkeytyy?
Laivassa on pitkä matka joka paikkaan. Ymmärrän, mitä muuan metallialan yrittäjä tarkoitti kun sanoi, etteivät he mielellään työskentele laivanrakennuksessa – siellä on pitkä matka joka paikkaan. Se tarkoittaa sitä, että iso osa työajasta kuluu siihen, kun työntekijä hakee varastolta puuttuvaa tavaraa tai käy kahvilla tai syömässä.
Suomalainen laivanrakennus on todella kansainvälistä. Telakalla puhutaan kymmeniä eri kieliä, joista luulen tunnistavani ainakin puolan ja venäjän. Työntekijät eivät näytä häiriintyvän, kun lupaa kysymättä räpsin heistä kuvia. Sitten on taas varottava, ettei kypärä putoa, kun niska kekassa pitää ihmetellä jotain valtavan suurta ja kamalan korkealla olevaa.
Pari hyttiä on tehty lähes valmiiksi ja pääsen katsomaan. Käsitän, että hytti on tavallinen matkustajahytti eikä mikään morsiussviitti, vaikka onkin yhtä iso kuin opiskelijayksiö ja paljon hienommin kalustettu. Ensi talvena leveässä parisängyssä nukkuu joku, jolle risteily ehkä merkitsee pitkäänkin hellityn unelman toteutumista. Melko varmasti hänellä – kuka onkin – ei ole mitään tietoa siitä, missä joku Suomi saati Turun kaupunki sijaitsee.
Oasis faktaa
- Oasis of the Seas on 360 m pitkä ja 47 m leveä.
- Maksimimatkustajamäärä on 6300.
- Miehistöä on 3000.
- Aluksen rakentamiseen osallistuu 35 eri kansallisuuden edustajia.
- Aluksessa on varusteltavaa kansipintaa lähes 25 hehtaaria.
- Laivan maalaamiseen kuluu 630 000 litraa maalia.
- Kahden aluksen projekti merkitsee yhteensä 12 000 henkilötyövuotta.
![]() |
Nouseva ja laskeva ravintola niille, jotka kaipaavat liikunnallisempaa risteilyä. |
![]() |
Oasiksen peräkannelle rakennetaan vesiteatteri. |
![]() |
Oasis of the Seas lähtee ensimmäiselle koematkalleen kesäkuussa. |
![]() |
Näillä pysyy isompikin laiva. |
Pirkko Varjo