Suomalaiset arvostavat suomalaista työtä
Kun yrittäjien mielialat tuntuvat nyt vaihtelevan jokaisen uuden tutkimuksen mukaan aina tappiohengestä lievään optimismiin, on suomalaisen kuluttajan luottamus vaikutusmahdollisuuksiinsa vakaampaa – ainakin Taloustutkimuksen Suomi-barometrin mukaan. Tutkimus julkistettiin 13.5. ja se oli ensimmäinen laatuaan.
Suomalaiset mm. luottavat suomalaisen työn laatuun. Noin 90 prosenttia suomalaisista oli joko erittäin tai melko ylpeä suomalaisten tuotteiden turvallisuudesta ja laadusta. Erityisesti tämä korostui, kun suomalaisia tuotteita verrattiin ulkomaisiin.
Sama määrä vastaajista oli muuten myös sitä mieltä, että tämä seikka oli - hintaa tärkeämpi - Suomen menestymisen kannalta.
- Suomalaisilla on vahva käsitys, että he pystyvät vaikuttamaan työllisyyteen ja Suomen kilpailukykyyn ostamalla suomalaisia tuotteita, sanoo toimitusjohtaja Lars Collin Suomalaisen Työn Liitosta.
- Jokapäiväisillä valinnoilla on merkitystä: jos jokainen meistä käyttäisi kuukaudessa ainoastaan yhdenkin euron enemmän suomalaisiin tuotteisiin ja palveluihin, synnyttäisimme tuhat uutta työpaikkaa vuodessa.
- Eräs merkittävä tulos oli myös, että suomalaiset ymmärtävät nyt paremmin sen, että lähellä tuotettujen tavaroiden ostamisella on merkitystä myös ympäristön säästämisen ja ilmaston kannalta. Nyt jo puolet vastaajista oli sitä mieltä – vielä viime syksynä ainoastaan 20 prosenttia suomalaisista ilmoitti ajattelevansa näin, Lars Collin iloitsee.
Anneli Perkiö