Taitava viestintä ratkaisee markkinoiden menestyjät
Hansa New Ventures on Hansaprintin tutkimus- ja kehitysyksikkö, jonka tehtävä on nuuhkia tulevaisuuden tuulia, ja käynnistellä sieltä kumpuavia uusia liiketoimintoja. Kuluttajanäkökulma on kehitysjohtaja Jukka Saariluoman sydämen asia.
- Tulevaisuudessa median käyttö ei ole sidottua aikaan ja paikkaan. Markkinointipommitus, jos sen sallii, pyrkii maaliin missä vain, milloin vain. Kommunikoinnin ykköskäyttöliittymä on mobiilipäätelaite, Saariluoma luotaa.
Osa paperilla olevista tuotteista on saanut uuden muodon. Sanomalehtien formaatti muuttuu, mutta aikakauslehdet ja kirjat säilyttävät asemansa. Niiden rinnalle nousevat räätälöidyt lehdet ja e-kirja.
- Painetun elektroniikan tekniikka on käytössä. Materiaali lisätään juuri sinne, missä sitä tarvitaan. Jokapäiväisiin esineisiin integroidaan toiminnallisuutta painatustekniikkaa hyödyntämällä, Saariluoma ennakoi tilannetta vuonna 2030.
E-kirja, sähköinen, pieni ja kevyt mahdollistaa suurten tietomäärien kuljettamisen mukana. Hyvä resoluutio tekee lukemisesta miellyttävää, ja tekstin kokoa voi säädellä omien tarpeiden mukaan.
- Vaikka seinän kokoisen näyttöjen myötä kotikirjasto muuttuu virtuaalihuoneeksi, mediacenteriksi. Ympäristöystävällinen painettu elektroniikka mahdollistaa edulliset näytöt, ja kokonaisten seinien valjastamisen sisustuselementeiksi, Saariluoma maalailee.
Mediatulva saa ihmiset torjumaan mainontaa entistä ärhäkämmin. Viestintäosaaminen muodostuu entistä tärkeämmäksi.
- Sukupolvet ovat erilaisia ja erot ikäryhmien välillä merkittäviä. Viestit on personoitava. Kohderyhmien tavoittamiseksi erilaisille viestikanaville ja harkituille viestintäpakettikokonaisuuksille on tarvetta, Saariluoma muistuttaa.
![]() |
Kehitysjohtaja Jukka Saariluoma ennakoi tulevaisuuden median olevan ajasta ja paikasta riippumaton. |
Anna-Silja Suutarinen