Muovi taipuu mihin vain
Muovinen lumikola on tuttu jokaiselle suomalaiselle. Tuon arkisen työkalun alkukoti on Raumalla, jossa Teuvo Sallinen keksi ensimmäisenä vaihtaa galvanoidun pellin kevyempään muoviin 1970-luvun lopulla. Nyt jo seuraavan sukupolven käsissä olevien Masien tuotannosta puolet menee vientiin.
Motoseal Components Oy:n toisena päätuotteena ovat pyörillä kulkevien, yleensä maataloudessa käytettävien ajoneuvojen lokasuojat. Yritys työllistää 37 ihmistä Isometsän teollisuusalueella ja Rauman satamassa sijaitsevissa toimipaikoissaan.
Kulunut vuosi on ollut myynnin osalta huomattavasti viime vuotta hiljaisempi ja osa tehtaan työntekijöistä on parhaillaan lomautettuna. Traktorimarkkinoiden Euroopan laajuinen hiljeneminen yllätti toimitusjohtaja Kari Sallisen.
- Lumikolien ja lumentyöntimien kaupassa olemme aina säiden armoilla, mutta oletin, että maataloudessa tarvitaan uusia koneita säistä huolimatta. Nyt kuitenkin tuntuu siltä, että maanviljelijät eivät uskalla investoida, vaikka tarvettakin olisi, hän toteaa.
Hiljaista kevättä piristi kuitenkin sopimus ruotsalaisen Volvon kanssa, jonne vuosien ponnistelujen jälkeen saatiin iso kauppa aikaiseksi. Raumalla alkoi helmikuussa lokasuojien valmistus Volvon pyöräkuormaajiin, mikä samalla avasi yrityksen viennin Yhdysvaltoihin. Sallinen kertoo, että kaupan valmistelu kesti kaikkiaan seitsemän vuotta.
– Tällä alalla tuokaan aika ei ole kohtuuton. Pari vuotta on vielä lyhyt aika uusien kauppasuhteiden luomiseen, joten kärsivällisyyttä täytyy löytyä, Sallinen painottaa.
Suomalaiset ennakkoluulottomia työkaluhankinnoissa
Työkalukaupassakin kohdataan kulttuurieroja, jopa niin lyhyellä matkalla kuin Suomen ja Ruotsin välillä. Sallisen mukaan ruotsalaiset ovat työkaluhankinnoissaan konservatiivisia ja esimerkiksi metallisia lumikolia käytetään naapurimaassa yhä. Ruotsalaisista rautakaupoista löytyy jopa puuaisoilla varustettuja kottikärryjä ja kun ruotsalainen ostaa uuden kirveen, siinä pitää olla puinen varsi.
– Joka maassa on omat mieltymykset värien ja muotoilun suhteen. Esimerkiksi Saksassa ei haluta mustia lumikolia, vaikka ne ovat Suomessa hyvin suosittuja.
Rauma on Kari Sallisen mielestä hyvä paikka vientiyritykselle. Satamat ja lentokentät ovat lähellä tai vähintään kohtuullisen matkan päässä ja kaupunki itsessään on viihtyisä työ- ja asuinympäristö.
– Rauma on kuitenkin ehkä liian suuryritysvetoinen, pieniä yrityksiä saisi olla enemmän. Kaupunki ottaa yritysten tarpeet huomioon ihan hyvin ja esimerkiksi isojen markettien sijoittaminen aivan keskustan tuntumaan oli erinomainen ratkaisu keskustan elinvoimaisuutta ajatellen, hän sanoo.
Sallinen omistaa Motoseal Componentsin yhdessä työnjohtaja Kari Sulon ja teknisen johtajan Seppo Elon kanssa.
![]() |
Lumikolat ovat alusta asti olleet mustia tai vihreitä. Kari Sallisen mielestä kolat ovat äijämäisiä työkaluja, eikä hempeämpiä kuoseja ole luvassa, vaikka niitä aina joskus ehdotellaan. |
Pirkko Varjo