Muoti vaihtuu tiuhaan kynsissä ja huulipunissa
Amorosa Oy:n neuvotteluhuoneessa näkee, ettei kyseessä ole ihan tyypillisen suomalaisfirman neukkari. Seinällä riippuu nimittäin pitkissä riveissä somia vaaleanpunaisia pakkauksia, joissa söpöt huulikiillot, pitkät irtokynnet ja strassein koristellut irtoripset kilpailevat katsojan huomiosta.
- Kokeilemme tässä, miltä tuotteet näyttävät kaupoissa, selittää toimitusjohtaja Marko Ekman. Amorosa Oy on nimittäin kosmetiikan maahantuoja ja tukkumyyjä. Asiakkaita ovat pääasiassa suuret tavaratalot ja marketit ja niiden hyllytilastahan käydään usein veristä taistoa.
Ekmanin ja hänen vaimonsa Cathrine Retti-Ekmanin jo vuonna 1988 perustetun yrityksen tuotevalikoimaan kuuluvat lisäksi mm. kasvo- ja hiusnaamiot, deodorantit sekä vartalohoidot ja -tuoksut. Yhteensä tuotenimikkeitä on toistatuhatta.
- Pyrimme siihen, että valikoima olisi raikas, nuorekas, ajankohtainen, helppokäyttöinen ja kohtuuhintainen, Marko Ekman määrittelee. Muotia on seurattava, sillä valikoima vaihtuu 3-6 kertaa vuodessa. Se edellyttää jatkuvaa matkustelua alan messuilla ja konferensseissa – kotimaan myyntityön lisäksi.
- Olemme hakeneet sellaisia tuotteita, jotka olisivat uusia ja erilaisia. Tiettyihin tuoteryhmiin ei tämänkokoisen firman kannata edes lähteä. Mutta ei meidän tarvitsekaan olla Suomen suurin, riittää kun tullaan toimeen.
Neljä henkeä työllistävä yritys on muuttanut juuri uusiin tiloihin Kaarinan Krossin alueelle. Vuosi sitten rakennettuun omaan kaksikerroksiseen rakennukseen on jätetty firmalle vähän kasvunvaraa, vaikka Marko Ekman ei myönnäkään, että laajentamista olisi suunniteltu.
- Tämä on kuitenkin selkeämpi ja viihtyisämpi tila kuin mistä lähdimme. Yrityksen toiminta on myös tehostunut. Hyvään aikaan me rakensimme, Ekman toteaa. –ap.
![]() |
Erilaiset kynsituotteet ovat nyt hyvin trendikkäitä ja suosittuja, Marko Ekman opastaa. |