Selkeän ja muokattavan verkkosovelluksen voi rakentaa
Sofokus Oy tutki Varsinais-Suomen alueella toimivien pk-yritysten verkkopalvelujen hankintaa ja käyttöä. Samalla selvitettiin, mitä tarpeita yrityksillä on, ja ovatko yritykset selvillä rikkaiden verkkosovellusten liiketoimintaan tarjoamista mahdollisuuksista.
Termi tarkoittaa selainpohjaista sovellusta, joka muistuttaa tavanomaista tietokoneohjelmaa. Erona on, että rikas selainpohjainen verkkosovellus sisältää enemmän toiminnallisuutta, esimerkiksi ”raahaa ja pudota”- toiminto on mahdollinen.
Tutkimus selvitti, että rikkaat verkkosovellukset ovat vieraita suurimmalle osalle. Sofokus Oy:n toimitusjohtaja Teemu Malinen muistuttaa, ettei palveluntarjoajiakaan ole pilvin pimein.
- Noin 40 prosenttia vastanneista käyttää palveluntarjoajaa, joka ei ole erikoistunut verkkosovelluksiin, Malinen mainitsee.
Malisen mukaan erikoistuneella toimijalla on ohjelmistotaitoa, kykyä ymmärtää asiakkaan bisnestarve ja se on keskittynyt verkko- ja mobiilipalveluihin.
- Myös käytettävyyden ja ulkoasun merkitys on osattava huomioida.
Yritysten oma tietotaito on kirjavaa. Yrityksillä on tarvetta Intranet/ Extranet- ratkaisuille, verkkokaupoille, toiminnanohjausjärjestelmille ja verkkosivustojen kehittämiselle.
Toteutuksessa korostuvat palvelun käytettävyys ja muokattavuus. Hankinnassa ja toimittajan valinnassa korostuvat hinta, käytetty teknologia sekä ammattitaito ja osaaminen.
- Yllättävää kyllä, merkittävä osa vastaajista arvosti toimittajan paikallisuutta, Malinen panee tyytyväisenä merkille.
Rikkaat verkkosovellukset tehostavat toimintaa ja säästävät rahaa. Sofokus tarjoaa ilmaista esiselvitystä, joka etsii keinot tuloksen parantamiseen verkkoliiketoimintaa kehittämällä.
- Tuote on herättänyt paljon kiinnostusta ja johtanut pitkäaikaiseen yhteistyöhön asiakkaiden kanssa. Meillä on merkittävä yhdistelmä osaamista sekä kyky nivoa verkkotoiminnat yhteen saumattomaksi prosessiksi, Malinen tiivistää. –a-ss.
![]() |
Rikkaat verkkosovellukset ovat vieraita suurimmalle osalle varsinaissuomalaisista yrityksistä. – Palvelua hankittaessa toimittajan paikallisuutta arvostetaan, Teemu Malinen kertaa tutkimustuloksia. |