Ekologisuus on tulevaisuudessa vahva myynnin edistäjä
Kestävän kehityksen palvelukeskus Valonia myönsi Ympäristöteko 2009 –palkinnon Tietoteema Oy:lle, ja kunniamaininnan keraamikko Eero Kaarnistolle. Kilpailuun osallistui 19 yritystä.
Päätoimittaja Juha-Pekka Harju edusti raadissa Viestintäharju Oy:ä ja Varsinais-Suomen Yrittäjiä. Hän kertoo kilpailun tason nousseen ja osallistujia tulevan aina enemmän. Erot yritysten välillä ovat kaventuneet.
- Yritykset ovat tiedostaneet ympäristötietoisuuden edut tuotannossa sekä markkinoinnissa. Alihankkijoilla päämiehen laatujärjestelmä voi edellyttää ekologista ajattelua tai päinvastoin. Kuluttajatkin ovat valveutuneita, ja joskus vihreästä tuotteesta voi saada paremman hinnan, Harju kertoo.
Varsinais-Suomen Yrittäjien toimitusjohtajan Henri Wibomin mukaan kaikki toimistot voivat poimia vinkkejä Tietoteeman käytännöistä.
- Tulevaisuudessa ekologiset arvot voivat muodostua myyntiargumenteiksi. Panostukset tulevat kyllä takaisin. Työsuhdepolkupyörä saa miettimään omaa työmatkaliikkumista, Wibom mainitsee.
Ympäristöneuvoja Helena Nikkanen on tyytyväinen yritysten asenteeseen. Molemmissa asenne heijastuu myös jokapäiväiseen elämään.
- Kaarniston uurnassa on mietitty pienimmätkin yksityiskohdat. Tietoteeman kohdalla ihastutti sekin, että koko porukka on ideoinut toteutuksia yhdessä. –a-ss.