Eläkeläiset ja vihreät arvot ohjaavat bisneksiä tulevaisuudessa

Muotoilun toimintakeskus Auraamon järjestämässä seminaarissa pohdittiin, mihin yritykset suuntaavat vuonna 2023. Ympäristöaktiiviset kuluttajat tarjoavat niin haasteen kuin mahdollisuuden.

Projektinjohtaja Tuuli Kaskinen Demos Helsingistä paneutui tulevaisuuden kuluttajuuteen. Alkuperäisyyden vaatimus nousee tärkeäksi, ja halutaan juuri itselle soveltuvia palveluja.

- Kysytään pitkälle vietyjä, kalliita palvelukokonaisuuksia. Toisaalta vertaisyhteisöt osallistuvat itse tuotantoon saadakseen juuri sitä, mitä haluavat. Kaupasta ei saa parasta, vaan ihmiset ovat itse osallisina tekemässä ja tuottamassa, Kaskinen visioi.

Tulevaisuudessa kuluttajat ovat entistä valveutuneempia. Asumisen osuus menoista jatkaa kasvua. Siis muuhun kuluttamiseen jää vähemmän rahaa. Luonnonvarojen kulutus pienenee, mikä vähentää jatkojalostusta.

Jatkossa Suomen suurin kuluttajaryhmä onkin eläkeläiset. Yli 65-vuotiaiden osuus kasvaa dramaattisesti. Maahanmuuttajia on vuonna 2023 arviolta 300 000 enemmän kuin nyt.

- Eläköityvä väestö on varakkaampaa, ja he muodostavat uuden, oman kulttuurinsa. Päivärytmi muuttuu ja pirstoutuu, Kaskinen muistuttaa.

Enää ei voida tuottaa surutta niin paljon kuin mahdollista. Ilmastonmuutos tuo uuden muuttujan tuloksiin ja taseisiin: niihin lasketaan tulevaisuudessa hiilidioksidin osuus.

- Mitä tulevaisuudessa tarkoittaa uusi? Mikä on ihanaa, käytännöllistä ja vähemmän luonnonvaroja kuluttavaa? Kaskinen kysyy.

Eli mitä ovat ne palvelut, jotka eivät lisää päästöjä?

Kouluttaja Tiina Laurila Suomen ympäristöopistosta kehottaa paneutumaan tuotteen elinkaariajatteluun. Toimijoiden arvoketjussa kaikkien pitäisi pystyä vaikuttamaan.

- EU:n yhdennetty tuotepolitiikka synnyttää arvokeskustelua. Kuluttajat peräänkuuluttavat ympäristöystävällisiä tuotteita jo nyt, mutta tuottajat kritisoivat, etteivät ne mene kaupaksi. Miten kysyntä ja tarjonta saadaan kohtaamaan, Laurila aprikoi.

Jokainen yritys, myös yhden hengen, voi käydä läpi tuotteensa elinkaaren negatiivisten ympäristövaikutusten vähentämiseksi. –a-ss.





Kouluttaja Tiina Laurila Suomen ympäristöopistosta ja projektipäällikkö Marjaana Mikkonen Auraamosta rohkaisevat mikroyrityksiäkin tarkastelemaan tuotteidensa elinkaarta ja sen ympäristövaikutuksia.


Julkaistu 07/2009        
J&T Pajunen

J&T Pajunen

Kuljetusliikenne, Kuljetuspalveluja

Viikon luetuimmat uutiset

Kokouspalvelut

Kultaranta Resort Oy

Särkänsalmentie 178, Naantali

www.kultarantaresort.fi

Kokoukset, yritystilaisuudet, juhlat, aktiviteetit, majoitus. Kaikki samasta paikasta isommallekin ryhmälle.

Lue uusin näköislehtemme

06-07/2021



Varsinais-Suomen Yrittäjä-lehti
to 17.06.2021


Seuraa meitä somessa