Tarkastaja sukeltaa säiliöön
Öljykolmion kolmesta säiliö- ja kolmesta pinnoitusautosta neljästä viiteen on koko ajan maailmalla. Säiliöntarkastajat kiertävät kahden hengen tiimeinä, ja keikka kestää viikon.
Öljysäiliöiden tarkastamiseen, puhdistukseen, korjaukseen, purkuun ja vaihtoon erikoistunut yritys tekee 1 800 – 2 500 huoltoa vuodessa. Asiakkaat ovat pääasiassa ruuhka-Suomen alueelta, mutta tarvittaessa, ja varsinkin jos seudulta saa useamman tarkastuksen, lähdetään vaikka Rovaniemelle.
Esa Pullin ja Eero Pietiläisen yritys työllistää yhteensä 14 henkilöä. Puhelin pirisee ja palvelua kysytään Lappeenrantaan. Soittajan pontimena on usein ympäristö- tai paloviranomaisen kehotus.
- Säännönmukaiset tarkastukset ovat pakollisia pohjavesialueilla. Myös kaupunkialueilla on oltava tarkkana. Esimerkiksi metallisäiliöissä kondenssivesi voi aiheuttaa syöpymää, Pulli kertoo.
Tarkastusfirmoja on paljon ja sitä myöten kilpailua. Tiukentuvat määräykset ohjaavat alaa.
- Meiltä saa koko palvelupaketin halutessaan. Teemme myös lujitemuovipinnoituksia mutta emme maalauksia. Meillä on vuosien kokemus, hyvä kalusto ja Tukesin tarkastusluvat kunnossa, Pulli selvittää.
Säiliön ei tarvitse olla tyhjä operointia varten. Puhdasta öljyä voidaan imeä säiliöautoon jopa 13 000 litraa. Öljykolmio tekee myös bensiinisäiliöiden tarkastuksia huoltoasemille, teollisuudelle sekä yksityisille.
Tarkastajat menevät siis säiliöihin sisälle. Pienimpien korkeus katossa voi olla 23 senttiä.
- Meillä on muutama pieni kaveri töissä, jotka luikahtavat siitä sisään, Pulli nauraa.
Aarteita säiliöistä ei ole löytynyt, mutta lukuisia pikkuautoja, palloja ja muuta sen kaltaista. Pulli törmäsi kerran liki täydelliseen hitsausvarustukseen.
- Sitten jos hitsari tulee vastaan, on aika lopettaa!
Ihmiset siirtyvät yhä enemmän öljylämmityksestä muihin lämmitysmuotoihin. Se kiristää kilpailua entisestään. Aina vain tiukkenevat ympäristömääräykset ovat sekä hyvä että huono asia.
- Töitä on tehtävä pirusti, ja oltava valmiina työhön kuin työhön, Pietiläinen sanoo.
Hän kehottaa ottamaan tarkkaan selville kotivakuutuksen laajuuden ja ehdot öljysäiliön kohdalla.
- Lämmitysmuoto kannattaa harkita tarkkaan. Nykyiset laitteet kestävät kyllä vertailun, Pietiläinen jatkaa. –a-ss.
![]() |
Esa Pulli ja Eero Pietiläinen muistuttavat, ettei öljysäiliön tarvitse olla tyhjä tarkastusta varten. Öljy voidaan imeä säiliöauton tankkiin siksi aikaa. |