Diilin väripilkku nostattaa tunteita
MTV3:n Diili-ohjelma on lokakuun lopulla edennyt puoliväliin, eikä voittajasta ole tietenkään vielä mitään tietoa. Mukana on edelleen turkulainen kiinteistövälittäjä Jethro Rostedt, joka on alusta asti nostattanut katsojissa monenlaisia tunteita.
”Kohtalaisen salskea poika, kihara tukka, kaunis laulunääni ja loputtomasti tyhjää mälväävät leuat” – tämä Tuntemattoman sotilaan kuvaus sodasta kuivin jaloin selviävästä Rahikaisesta oli erään nettikeskustelijan kiteytys Rostedtista, ja ihan positiivisella mielellä annettu, sillä kirjoittaja toivotti hänelle lopuksi vielä tsemppiä.
Miehestä onkin noussut suorastaan kansansuosikki ja esimerkiksi hänen blogisivustollaan on käynyt jo tuhansia ihmisiä.
- Suurimmaksi osaksi palaute on ollut positiivista, vaikka joskus vähän erikoista. Alastonkuviakin on tullut. Eniten on sanottu, että mitä se ohjelma olisi ilman tällaista väriläiskää, Jethro Rostedt naurahtaa.
Sen hän auliisti myöntää, että on ehkä ollut Diilissä vähän liikaakin oma itsensä.
- Sanon asiat liian suoraan, en jaksa mitään paskanjauhantaa. Kovin oppi onkin ollut se, että jos on mahdollista pitää turpansa kiinni, niin pidä se kiinni! Jonkin sortin itsehillintää olen oppinut.
Hjallis Harkimo on pariinkin kertaan moittinut Rostedtia siitä, ettei tämä kuuntele muita kilpailijoita. Rostedt on aina ollut sitä mieltä, että on paras tehdä kaikki työt itse. Tämänkaltaista ajattelumallia moni muukin yrittäjä pitää ainoana oikeana, mutta niinhän se ei välttämättä ole.
- On syytä jakaa vastuuta, tietenkin mahdollisuuksien rajoissa. Eihän tässä kenelläkään niin kiire ole, valmiissa maailmassa.
Nettikeskustelun Rahikais-vertaus on siitä hyvä, että Rostedtkin on ennen kaikkea kauppamies.
- Palkintona oleva työ kiinnosti minua kiinteistönvälittäjänä kovasti. Ajattele nyt: 120 miljoonan projekti tällaisen aikana! Eihän sellaista nyt millään voinut ohittaa. Edellisen kauden konsulttihomma ei minua olisi kiinnostanutkaan, se ei ollut minun alaani.
Jethro Rostedt on Turun vanhimman kiinteistönvälitystoimiston, Aninkaisten kiinteistönvälityksen toimitusjohtaja. Ammatissa hän on toiminut jo pitkään suhteellisen nuoresta iästään huolimatta. Se antaa hänelle perspektiiviä tarkastella Diiliä myös yleisellä tasolla.
- Diili antaa liike-elämästä toki suppean, mutta periaatteessa ihan oikean kuvan. Onhan se sellainen paineistettu tila, jossa on koko ajan kiire. Oikeassa elämässä tehtäviin olisi huomattavasti enemmän aikaa. Mutta kyllä siinä kiteytyy ja karrikoituu se, mistä bisneksessä on kysymys. Ei ole mitään tuotetta, ellei sitä joku myy, toteaa Rostedt.
Diili on myös kannattanut.
- Vaikka Diilin voittajaa ei saa vielä paljastaa, voin sanoa, että sain mitä hain. Kun puhutaan mainoseuroista, niin tämän kaltaista julkisuutta ei rahalla saa. Olen myös saanut tavata eturivin suomalaisia yrittäjiä. Ei minulle muuten koskaan olisi sellaisia kontakteja tullut, Jethro Rostedt pohtii.
![]() |
Jethro Rostedt on todellisuudessakin niin rento ja lupsakka tyyppi kuin Diilistä olemme hänet oppineet tuntemaan. |