Linja-autoliikenne sai vuosien siirtymäajan uusien toimintatapojen kehittämiseen

– Uusi joukkoliikennelaki on ollut linja-autoilijoiden viime aikojen puheenaihe numero yksi, kaksi ja kolme, Linja-autoliiton tuleva puheenjohtaja Matti Vainio sanoo. Ennakolta pelätty laki näyttää kuitenkin tulevan voimaan luultua paremmin ehdoin. Liikennöitsijät pelkäsivät pahimmillaan, että yhteiskunta tulee ottamaan koko linja-autoliikenteen haltuunsa.

– Se olisi ollut puhdasta sosialisointia, Vaino toteaa.

Uusi joukkoliikennelaki perustuu joulukuussa voimaan tulevaan, EU:n antamaan palvelusopimusasetukseen. Se myöntää pisimmillään vuoteen 2017 ulottuvan kansallisen siirtymäajan uusien liikenteenhoitotapojen ja hankintamenettelyjen käyttöönotolle. Tällä hetkellä kukaan ei tiedä, miten Suomen sisäinen joukkoliikenne tullaan siirtymäajan jälkeen järjestämään.

– On mahdollista, että yhteiskunta haluaa ottaa haltuunsa vaikkapa hiljaisten reittien liikenteen turvatakseen niiden säilymisen. Se on sitten pelkästään hyvä asia asiakkaiden kannalta. Menossa olevat ja tulevat kuntaliitokset tulevat osaltaan sekoittamaan pakkaa, kun kuntien sisäistä liikennettä järjestetään uudelleen. Liikennöitsijöiden kannalta on hyvä, että nykyiset kaupunki-, seutu- ja työmatkalipputuotteet ovat jatkossakin tarjolla. Siirtymäaika antaa meille mahdollisuuden sopeuttaa toimintamme, Vainio sanoo.

Linja-autoliittoon kuuluu nelisensataa alan yritystä. Matti Vainion mukaan alan kehitys on viime vuodet vienyt siihen, että yritykset ovat yhä isompia.

– Jos kunnat jatkossa lähtevät vahvasti itse järjestämään sisäistä liikennettään, se voisi suosia paikallisia yrityksiä ja johtaa pienempiin yksiköihin.

Vainio uskoo, että linja-autoalalla tulee riittämään yrittäjiä, mutta työntekijöistä saattaa tulla pula.

– Tiukentuneet koulutusmääräykset pudottavat pois kokemuksen kautta oppinsa hakeneita kuljettajia. Nuoria pitäisi myös innostaa alalle nykyistä enemmän.

Ensi vuoden alusta puheenjohtajan tehtävässä aloittava Vainio on ollut alalla 1970-luvulta asti. Salolaisen Vainion Liikenteen toimitusjohtajaksi hän tuli 1998. Rauma-Helsinki –akselin eteläpuolella liikennöivä yhtiö omistaa 125 autoa ja työllistää 250 ihmistä.


Julkaistu 08/2009        
TMK Teollisuuden Mittaus- ja Kalibrointipalvelu Oy

TMK Teollisuuden Mittaus- ja Kalibrointipalvelu Oy

Kalibrointipalvelut, Mittauspalveluja, Optisten tuotteiden valmistus, Tietokoneiden valmistus

Viikon luetuimmat uutiset

Kokouspalvelut

Viking Line

PL 265, Turku

www.vikingline.fi

Amorella klo 08:45. Kokoustiloja 12 (10-180 hlöä), Auditorio 180 hlöä. Kokoustilojen kapasiteetti yht. n. 400 hlöä. Monitoimitila Panoraama messu- ja näyttelykäyttöön (max 200, istumapaikat 140) Useita ravintoloita, saunaosasto. Viking Grace klo 20:55. Kokoustiloja 11 (6-230 hlöä) Auditorio 230. Kokousosaston kokonaiskapasiteetti yht. n. 400 hlöä. Kuvaa ja ääntä on mahdollista välittää useaan kokoushuoneeseen ja Club Vogueen samanaikaisesti. Useita ravintoloita, Spa osasto. Ryhmille omaa erikoisohjelmaa – kysy lisätietoja.

Lue uusin näköislehtemme

06-07/2021



Varsinais-Suomen Yrittäjä-lehti
to 17.06.2021


Seuraa meitä somessa