Kuljettajien kouluttautumisvelvollisuus tuo tavallaan ammattikortin takaisin
16 vuotta kuljetusalan yrittäjänä ollut paimiolainen Petri Peipponen on menossa taloudellisen ajon koulutukseen. Se on osa viiden päivän koulutuskokonaisuutta, joka ammattikuljettajien on uusien EU-säädösten mukaan suoritettava. Peipponen ei ole aivan varma, paraneeko hänen ammattitaitonsa vai meneekö koulutuspäivä enemmänkin vaihtelun piikkiin.
– Onhan tässä tullut harjoiteltua taloudellisesti ajamista jo aika lailla. Mutta toisaalta koulutusvelvollisuus tuo eräällä tavalla kuljettajien ammattikortin takaisin; nyt kun tieto koulutukseen osallistumisesta menee ajoneuvohallintoviranomaisille, poliisi pystyy tarvittaessa näkemään, onko tien päällä liikkuva kuljettaja suorittanut velvollisuutensa tässäkin suhteessa, Peipponen sanoo.
Parhaillaan on menossa uuden direktiivin siirtymäaika. Vuodesta 2014 lähtien kuljettajien on pystyttävä osoittamaan, että he ovat osallistuneet täydennyskoulutukseen viisi päivää viiden vuoden välein.
Petri Peipposen päivittäinen työ sisältää elintarvikkeiden jakelukuljetuksia Turun kaupunkialueella. Hän hakee tavarat satama-alueella sijaitsevasta tukkuliikkeestä ja vie ne pääasiassa ravintoloihin. Koska elintarvikkeet vaativat katkeamatonta kylmäketjua, auto on varustettu sekä pakastin- että viileäosalla. Auto on Peipposella uusi, hankittu viime kesänä ”asiakkaan toiveesta”, kuten hän sanoo.
– Monet EU-maat tukevat kuljetusyrittäjiä uusien autojen hankinnassa silloin, kun ne täyttävät tietyt ympäristökriteerit, Peipponen kertoo. Suomessa ei tueta, mutta muuten EU ja sen direktiivit otetaan tosissaan. Länsi-Suomen Kuljetusyrittäjien hallituksessa istuva Peipponen vieraili taannoin Romaniassa, jossa tutustuttiin paikallisiin alan yrittäjiin. Vierailulla tuli puheeksi EU:n pyrkimys saada yrittäjät työaikalain piiriin, mikä merkitsisi sitä, että yrittäjäkuljettajalle ei välttämättä jäisi enää tarpeeksi aikaa tehdä varsinaista työtään, ajamista. Suomessa alan yrittäjät ja etujärjestö SKAL ovat tehneet uupumatta töitä sen puolesta, että lakia ei tulisi. Nykyiset ajo- ja lepoaikamääräykset pitävät jo huolen siitä, etteivät kuljettajat aja ylipitkiä päiviä.
– Romanialaiset – joita asia aivan yhtä paljon koskee – olivat hädin tuskin kuulleet koko asiasta. Se ei myöskään sanottavasti heitä liikuttanut ja meille jäi vahvasti se tunne, ettei siellä tultaisi määräyksiä noudattamaan.
Suomalaisten kunnioitus pykäliä kohtaan on tullut muutenkin selväksi. Peipponen harmittelee, että Turun keskustassa ei ole lastausruutuja, joihin jakeluauton voisi pysäyttää. Monissa paikoissa auto on pakko jättää ajoradalle tai muuten luvattomaan paikkaan siksi ajaksi, kun kuorma puretaan.
– Silloin tällöin tulee pysäköintisakkoja. Ei auta kuin maksaa, sillä pysäköinninvalvojalla on tiukka linja. He sanovat noudattavansa pykäliä ja sillä siisti.
![]() |
Petri Peipponen on ollut kuljetusalalla yli 20 vuotta, viimeiset 16 yrittäjänä. |