Ulkomaankauppaan ei pidä lähteä ummikkona

– Jos kotipesä ei ole kunnossa, maailmalle ei kannata lähteä, toimitusjohtaja Seppo Vainikka Ilmastointi & Ohutlevy Oy:stä sanoi. Hän oli yksi Tuottavuusliiton järjestämän seminaarin puhujista lokakuussa Turussa.

Noin 40 työntekijää työllistävä raisiolaisyritys valmistaa osia pääasiassa saha- ja kemianteollisuudelle ruostumattomasta teräksestä ja alumiinista. Vuonna 2002 yritys sai kipinän vientirengastoiminnasta Ruotsiin.

– Ensin tuntui, että tässähän saa helposti ja pienellä rahalla tulosta. Teimme kuitenkin paljon turhaa työtä ja opimme kantapään kautta, että vientirenkaan yhdysmiehen on tunnettava yritys ja sen tuotteet todella hyvin. Uusia asiakkaita pitää varautua odottelemaan muutamia vuosia, mutta toisaalta huomasin, että mitä vaativampia tuotteita myy, sen kilpailukykyisempi on, Vainikka kertoi.

Oman yrityksen teknologian hallitseminen ei yksin riitä, kun halutaan myydä tuotteita ulkomaille. Pitää tuntea myös asiakkaan toiminta ja olla valmis muuttaman työtapojaan yrityksen kansainvälistymisen myötä.

– Sopimusten kanssa täytyy olla tarkkana. Suomessa asioita sovitaan paljon suullisesti, mutta kansainvälisesti näin ei toimita. Mieti, mihin vedät nimesi – varsinkin vuosisopimukset ovat ongelmallisia. Voitko tosiaan sitoa itsesi siihen, ettet vuoteen myy muille, markkinointipäällikkö Mauri Monnonen Ilmastointi & Ohutlevystä kysyi.

Vientimyynti vaatii kokeneen myyjän ja sekä myyjällä että myyjäyhtiöllä on oltava selkeä käsitys siitä, mitä markkinoilta ollaan tavoittelemassa.

– Oleellista on löytää oikeat ihmiset isoistakin yhtiöistä. Tässä konsultti on hyvä apu, sillä suuressa yhtiössä voi olla esimerkiksi 43 000 työntekijää – jos ei tunne yritystä, ei välttämättä löydä ollenkaan oikeaa yhteyshenkilöä, Monnonen sanoi.

Kulttuurien tuntemus ja hyvä kielitaito ovat perustyökaluja maailmalle lähtijän matkalaukussa. Ulkomailla bisnes tehdään usein vasta illalla, sen jälkeen, kun ensin on jutusteltu kevyemmistä asioista.


Tuottavuuden ja kilpailukyvyn parantaminen kiinnostivat Tuottavuusseminaarin osallistujia Turussa.


Julkaistu 08/2009        
Turun Timanttisahaus Oy

Turun Timanttisahaus Oy

Timanttiporaus, Timanttisahaus

Viikon luetuimmat uutiset

Kokouspalvelut

Viking Line

PL 265, Turku

www.vikingline.fi

Amorella klo 08:45. Kokoustiloja 12 (10-180 hlöä), Auditorio 180 hlöä. Kokoustilojen kapasiteetti yht. n. 400 hlöä. Monitoimitila Panoraama messu- ja näyttelykäyttöön (max 200, istumapaikat 140) Useita ravintoloita, saunaosasto. Viking Grace klo 20:55. Kokoustiloja 11 (6-230 hlöä) Auditorio 230. Kokousosaston kokonaiskapasiteetti yht. n. 400 hlöä. Kuvaa ja ääntä on mahdollista välittää useaan kokoushuoneeseen ja Club Vogueen samanaikaisesti. Useita ravintoloita, Spa osasto. Ryhmille omaa erikoisohjelmaa – kysy lisätietoja.

Lue uusin näköislehtemme

06-07/2021



Varsinais-Suomen Yrittäjä-lehti
to 17.06.2021


Seuraa meitä somessa