Kemikaalikuljetukset vaativat erikoiskalustoa

Niinexpress investoi tiuhaan tahtiin

Tämän vuoden Turun kuntakohtaisella yrittäjäpalkinnolla palkittu kuljetusyrittäjä Reijo Niinivirta tekee tänä päivänä sitä työtä, mistä hän lapsena unelmoi. Hänen setänsä kuljetti puutavaraa, ja poika oli tietysti kiinnostunut.

Vaikka setä varoitteli, hän lähti heti armeijan jälkeen itsekin alalle. 90-luvun alussa Niinivirralla oli jo yksi oma auto, jolla hän ajoi Viinikan alihankkijana Ruotsissa.

Oman yhtiön hän perusti vuonna 1996, ja nyt säiliöyhdistelmiä on jo 21.

- Lapsuus jatkuu siinä mielessä, että lelut sen kun vaan kallistuu – siitä kiitos rahoittajien, Reijo Niinivirta nauraa. Yritys on investoinut viime vuosina siihen tahtiin, että lähes koko kalusto on alle parin vuoden ikäistä.

Tällä hetkellä Turussa Rieskalähteentiellä päämajaansa pitävä Niinexpress Oy työllistää kolmisenkymmentä kuljettajaa. Niinivirta itse hoitaa myynnin lisäksi osittain myös ajojärjestelyjä.

Järjesteltävää riittääkin, sillä kalusto liikkuu suurimmaksi osaksi Skandinavian liikenteessä, ja osa etäämpänä Euroopassakin.

- Kuljetamme kaikkia teollisuuden kemikaaleja: mm. öljyjä, happoja ja liuottimia. Kuorma päällä pyritään aina ajamaan: harvoin autot tulevat tyhjinä takaisin, Niinivirta kertoo.

Kemikaalikuljetuksiin hän erikoistui jo 90-luvulla toisen palveluksessa, ja sitä ammattitaitoa hän hyödyntää nyt omassa yrityksessään.

- Kemikaalikuljetukset vaativat paljon erikoisosaamista: täytyy tuntea mm. tuotteiden ominaispainot ja ohjata oikea auto kullekin kuljetukselle. Myös kuljettajilta vaaditaan paljon. Moni asiakas edellyttää, että kuljettaja on käynyt heidän kurssinsa ennen työn aloittamista.

Niinivirran työpäivät ovat pyöreitä, mutta kännykkä on helpottanut työtä: siihen voi vastata muualtakin kuin konttorilta. Tekniikka auttaa toimintaa muutenkin, kaikissa autoissa mm. seurantalaitteet.

- Kulujen hallinta ja oikea rahditus ovat keinoja, joilla tässä menestyy. Olemme siksi erikoistuneet nimenomaan kemianteollisuuden nestemäisten kemikaalien säiliökuljetuksiin. Meillä on hyvinkin räätälöityjä autoja ja silloin asiakkaan kanssa on pitkäaikainen sopimus. Esimerkiksi liuottimien ja kuumien tuotteiden kuljettamiseen varten pitää olla erikoiskalustoa, Niinivirta mainitsee.

- Vaikka jotkut tällä alalla pitävät huutokauppaa, me emme ole siihen lähteneet. Olen opetellut sanomaan kauniisti ei. Kun työt hoidetaan kunnolla, ei asiakkaalla pitäisi olla mitään syytä vaihtaa kuljetusliikettä.

Tällä asenteella Niinexpress onkin kasvanut tasaiseen tahtiin.

- Tietysti paperitehtaiden sulkeminen vaikutti myös meidän ajoihin. Kesä olikin hiljaisempaa, mutta nyt ajolistat ovat taas täynnä – hyvä että saadaan taas kaikki sujumaan. Uskoisin, että viime vuosien investointitahti tulee meillä edelleen jatkumaan.

Työn vastapainoksi Reijo Niinivirta kuntoilee ja veneilee. Myös pieniä ulkomaanmatkoja hän tekee silloin kun muilta työkiireiltään ehtii.


Matti Hiljanen ajaa Niinexpressin metanoliautoja.



Tytär Christa Niinivirta hoitaa yrityksen laskutuksen, Reijo Niinivirta itse hoitaa myynnin lisäksi osittain myös ajojärjestelyjä – ja ”konttorikoira” Pablon hommaksi jää pitkän työpäivän piristäminen.


Julkaistu 08/2009        
SelinSelin

SelinSelin

Coaching, Esimiesvalmennus, Konsultointi, Koulutuspalveluja, Laatujärjestelmät, Liikkeenjohdon konsultointi, Myyntivalmennus, Yrityspalveluja

Viikon luetuimmat uutiset

Kokouspalvelut

Kultaranta Resort Oy

Särkänsalmentie 178, Naantali

www.kultarantaresort.fi

Kokoukset, yritystilaisuudet, juhlat, aktiviteetit, majoitus. Kaikki samasta paikasta isommallekin ryhmälle.

Lue uusin näköislehtemme

06-07/2021



Varsinais-Suomen Yrittäjä-lehti
to 17.06.2021


Seuraa meitä somessa