Haasteena yrittäjän arjen ymmärtäminen
Lähivakuutus tutkitutti elokuussa naisyrittäjien vakuutusyhtiön valintaan vaikuttavia asenteita ja arvostuksia. Samalla selvitettiin myös naisyrittäjyyden haasteita ja ongelmia laajemminkin. Valtakunnallinen kysely toteutettiin yhteistyössä Yrittäjänaisten Keskusliiton kanssa.
Kyselystä selvisi, että naisyrittäjät kokevat erityisen tärkeäksi henkilökohtaisen palvelun: lähes 70 prosenttia vastanneista piti tärkeänä sitä, että tuntee vakuutusasioitaan hoitavan ja korvauspäätöksistä vastaavan henkilön.
Tutkimuksesta kävi myös ilmi, että yrittäjänainen kohtaa usein miehiä suurempia haasteita. Vastaajista 98 prosenttia toivoikin, että vakuutusyhteyshenkilö tuntisi yrittäjänaisen arkeen ja yrityksen toimialaan liittyvät ongelmat.
- Me haluamme kiinnittää huomiota myös naisyrittäjien henkilökohtaiseen turvaan. Koska yrittäjän sosiaaliturva ei ole niin kattava kuin palkansaajalla, hänen täytyisi itse ottaa siitä vastuuta, muistuttaa Varsinais-Suomen Lähivakuutuksen myynti- ja markkinointijohtaja Pasi Aakula.
- Kaikenkattavaa vakuutusta ei ole olemassa. Sen vuoksi on tärkeää, että pienyrittäjän vakuutus kattaa juuri ne asiat, jotka ovat hänelle tärkeitä. Haluamme turvata taloudellisen jatkuvuuden kaikissa tilanteissa.
Pienyrittäjän lakisääteiset tapaturmavakuutukset ovat tietysti kunnossa, mutta Aakulan mukaan useinkaan ei ajatella esimerkiksi tilannetta, joka on tilastollisesti todennäköisempi kuin tapaturma: mitä, jos yrittäjälle kehittyykin jokin ammattitauti, joka estää tai haittaa ammatinharjoittamista?
- Haasteena onkin ymmärtää, mitä kaikkea siellä yrityksessä voi sattua, mutta pienyrittäjät eivät usein halua käydä niin epämiellyttävää keskustelua: siitä kun tulee helposti sellainen olo, ettei uskalla tehdä enää mitään. Meidän täytyy kuitenkin käydä riittävän laaja keskustelu, jossa selvitetään erityisesti myös rajoitusehdot: se, mitä vakuutus ei korvaa, Aakula painottaa.
Yrittäjänaisille tehdyssä kyselyssä paljastuikin, että he kokevat vakuutussopimukset usein liian monimutkaisiksi ja vaikeaselkoisiksi. Tästäkin johtuen vakuutusyhtiön henkilökohtaista palvelua arvostettiin erityisen paljon. Samoin tietysti myös korvaamista sovitusti.
- Lähivakuutus on paikallinen vakuutusyhtiö. Meillä yrittäjä saa korvauspäätöksen samasta paikasta, mistä hän vakuutuksen ottikin, Pasi Aakula sanoo.
Voimakkaasti kasvavan Lähivakuutus-ryhmän yhteistyökumppaneita ovat Säästöpankit ja Eläke-Fennia, joiden palvelut löytyvät samasta osoitteesta niin Turussa kuin lokakuussa Raisiossakin avattavasta uudesta Lähivakuutuksen konttorista. –ap.
![]() |
Hanna Kangaslahti Sisustusliike Uniikissa koki ikävän yllätyksen, kun yläkerran asunnon vesivuoto turmeli liikkeen tiloja tänä kesänä. Onneksi vakuutukset olivat kunnossa. |