Keiju tarjoaa brändisalaattia lautaselle
VihreäKeiju on Honkatarhat Oy:n, Kyröntarhat Oy:n ja Hevi-Kolmio Oy:n muodostaman yrityskokonaisuuden yhteinen tuotemerkki. VihreäKeiju syntyi 80 – 90- lukujen taitteessa.
Konsernilla on kolmannes maan ruukkuvihannesmarkkinoista. Näihin lasketaan mukaan myös leikattu salaatti, jonka osuus nousee jatkuvasti. Salaatit, vihannekset, yrtit ja herkkusienet nähdään kaupan hyllyllä pääasiassa VihreäKeijuna, mutta osa pakataan kauppojen omilla tuotemerkeillä.
Mikä erottaa salaatin toisesta salaatista? Kuinka paljon ja mitä ajattelet nippua tai ruukkua valitessasi?
Muun muassa markkinoinnista vastaava Heidi Rapila-Mäyrä Kyröntarhoilta kertoo, että VihreäKeijun syntyvaiheessa vihanneksilla ei ollut tuotemerkkiä, ja edelleen niitä on hyvin vähän.
- Vihannesviljelijöiden joukossa olemme panostaneet markkinointiin. VihreäKeiju näkyy pakkauksessa ja tarkoittaa tuoretta ja raikasta tuotetta. Haemme nopeaa kiertoa, Rapila-Mäyrä selvittää.
Konsernilla ei ole omaa kuljetusta, ja tuotteet etenevät kuluttajille keskustukkujen kautta. Asiakaskuntia on kaksi: tukut ja kuluttajat. Markkinointipanostusten tuloksia on vaikea mitata. Muodosteilla on sähköinen tiedotepalvelu loppukuluttajille.
- Olemme keränneet asiakasrekisteriä muun muassa erilaisilta messuilta, ja yritämme aktivoida kuluttajia henkilökohtaisen kirjeen kautta, Rapila-Mäyrä suunnittelee.
Salaatista pikaruokaa?
Kauppakohtaisten kampanjoiden toteuttamista rajoittaa kauppojen ketjuohjautuvuus. Kaupassa tehdään vain se, mihin yläportaalta saadaan lupa. Konsernin sisäistä markkinointia kehitetään tavoitteena saada kaikkien tiedoksi, missä mennään ja mitä kaikkea on tarjolla.
Kyröntarhojen uusin tuote on salaattimix, jossa kahta eri salaattia kasvaa samassa ruukussa.
- Tarve tuli kuluttajilta, ja tuote on otettu oikein hyvin vastaan. Värikäs ja maukas salaatti syntyy vain yhtä nippua käsittelemällä, Rapila-Mäyrä kuvailee.
Miksi kannattaisi valita VihreäKeiju ja maksanko siitä enemmän? Rapila-Mäyrä huomauttaa, ettei hinnassa ole brändilisää. Tuotannossa huomioidaan vihreät arvot esimerkiksi kierrättämällä vesi ja jätteet. Salaatin muovipussin ja ruukun voi polttaa.
- Meillä on ollut ainoana kasvihuonealalla Iso 9001 –laatusertifikaatti pian viisi vuotta. Olemme myös huomattava työllistäjä alueella, Kyrössä työskentelee 30 ja konsernissa parisataa. Tytäryritys Virossa tuottaa tuotteita Baltian markkinoille.
Verkkosivuilta löytyy kuluttajien kaipaamia reseptejä. Tuotteen ei aina tarvitse päätyä salaatiksi.
- Kerromme myös uusista käyttötavoista ja –mahdollisuuksista, Heidi Rapila-Mäyrä lisää.
![]() |
Heidi Rapila-Mäyrä kaappasi linjasta salaattia sylintäydeltä. Tellervo Heikkilä ja Marjo Heiliö pakkaavat ruukkusalaatteja pahvilaatikoihin. |
![]() |
Tästä se lähtee! Heidi Rapila-Mäyrä näyttää sirkkalehtiä, joista reilussa kuukaudessa kasvaa täysikokoinen salaattipuska. |