Markkinointia arkijärjellä ja myönteisellä energialla
Marraskuun alussa järjestetty Turun Mainostorstai 2009 –seminaari kokosi Kinopalatsiin jälleen merkittävän joukon Varsinais-Suomen mainonnan, markkinoinnin ja viestinnän ammattilaisia. Tapahtuma oli osa valtakunnallista Markkinointiviestinnän viikkoa. Yksi päivän mielenkiintoisista alustajista oli Suomen Markkinointiliiton toimitusjohtaja Lauri Sipilä, joka käsitteli puheenvuorossaan pk-yrityksen käytännön markkinointia. Sipilällä on 25 vuoden kokemus alalta, ja hän on työskennellyt sekä markkinatutkimuksen parissa että eri mainostoimistoissa. Sipilä on myös työuransa ohella luennoinut brändistrategiasta, markkinointiviestinnän strategiasta ja asiakkuusajattelusta. Sipilä korosti puheenvuorossaan arkijärjen merkitystä yritystä markkinoitaessa. Arvot ovat tulevaisuudessa yhä enemmän immateriaalisia. Asiakas määrittelee, onko yritys kiinnostava, minkä vuoksi on syytä pitää mielessä, että asiakkaan käsitys on tärkein fakta. Hän totesi myös, että vaikka asiakkaan käsityksiä ei voikaan puhtaasti johtaa, niin niihin voi kuitenkin vaikuttaa. Erityisesti Sipilä painotti positiivisen energian merkitystä.
- Me voimme joka aamu päättää levitämmekö ympärillemme myönteistä vai kielteistä energiaa. Markkinoinnissa saavutetaan tuloksia vain positiivisella innostuksella. Yrityksissä tulisi luoda sellainen sisäinen ilmapiiri, joka inspiroi koko henkilökuntaa. Yrityksen sisäisessä viestinnässä käskyttäminen on out ja innostava energisoiminen in, Sipilä painotti
Esityksessään Sipilä totesi myös, että markkinointi on annettujen lupausten johtamista. Ennen kuin voidaan antaa markkinoinnissa annettuja lupauksia, tulee luoda mahdollisuudet lupausten pitämiseen. Yrityksen tulee olla markkinoinnissaan uskottava. Sipilältä tiedusteltiin puheenvuoron lopulla, mitkä asiat hänen mielestään ovat lama-ajan markkinoinnissa tärkeitä.
- Vaikeina taloudellisina aikoina tulee muistaa entistä kirkkaammin, että jokainen asiakas on ihminen ja käsitellä häntä sen mukaisesti, Sipilä kiteytti. -ps
![]() |
Lauri Sipilän mukaan markkinoinnissa on syytä muistaa, että asiakas määrittelee viime kädessä yrityksen kiinnostavuuden. |