Monimuotoiset markkinat auki vahvalle yritykselle

Itämeren alue tarjoaa noin 60 – 80 miljoonan ihmisen markkinat. Turku sijaitsee hienolla paikalla, ja vanhalta Hansa-alueelta löytyy luontaiset kanavat kansainvälistymiseen. Suomen Top 500:sta yrityksestä noin 150 sanoo Itämeren alueen olevan päämarkkina-alue.

Pk-yritysten kynnys lähimarkkinoille on korkea tai niille lähdetään heppoisin eväin kuvitellen, että homma toimii kuten kotimaassa. B9 Network rakentaa mainostoimistoketjua Itämeren alueelle. Toimitusjohtaja Jari-Pekka Rautamaa painottaa, että jokainen maa on erilainen.

- Jokaisessa on eri kieli, eri valuutta ja oma kulttuuri, johon on perehdyttävä. Monella maalla on meitä värikkäämpi ja rikkaampi historia ja kaupankäyntitaidot, Rautamaa kertoo.

Ensiarvoisen tärkeää on markkinoiden selvittäminen. Se tarkoittaa muun muassa omien resurssien analysoimista, investointimahdollisuuksia ja perustietojen hankkimista kokonaismarkkinoista.

Rautamaa kehottaa etenemään systemaattisesti. Mitä menestyminen aiotuilla apajilla edellyttää, ja onko siihen varaa. Suomalaisten yritysten suurin heikkous on kansainvälisen markkinointikokemuksen omaavien ihmisten puute. Hän neuvoo käyttämään apuna esimerkiksi Finpron asiantuntijapalveluita.

- Harvoin yritys voi lanseerata tuotteen tai palvelun, jota markkinoilla ei jo olisi!

Myös taloudellinen tilanne on aivan erilainen maittain. Suomalainen työ maksaa. Löytyykö kohdemaasta ostokykyä?

Nyt on aika toimia

Omia voimia ja vahvuuksia listatessa on helppo unohtaa henkiset voimavarat. Psykologiasta emme pääse eroon tässäkään. Rautamaan mukaan suomalaisen ajatus on lyhyt. Haettaessa kasvua ulkomailta tarvitaan uskoa, optimismia ja kärsivällisyyttä.

Kun varoitukset on jaettu, Rautamaa kannustaa laukkaan. Nyt on aika mennä ulkomaille - kiitos taantuman.

- Kustannukset ovat alhaiset, liiketiloja löytyy ja ihmisiä on tarjolla rakentamaan bisnestä. Yksi vaihtoehto on projektikohtainen myynti kumppanin kautta, mutta oikean partnerin valinnassa vaaditaan erityistä tarkkuutta.

Jos kasvuennuste, intohimo ja henkiset tavoitteet ovat tasapainossa, tervemenoa! Rautamaa povaa menestystä vakavaraiselle, pitkäjänteiselle yritykselle, jolla on selkeä kilpailuetu.

- Kansainvälistymisen myötä yritys saa kokemusta myös kotimarkkinoille. Menestyksestä puolet tulee resursseista mutta puolet tahdosta. –a-ss.



Jari-Pekka Rautamaa johtaa Itämeren alueelle rakenteilla olevaa mainostoimisto B9 Networkia. Hän kannustaa tutkimaan omat resurssit ja kilpailuedut. Kun ne ovat kunnossa, kansainvälistyminen voi alkaa.


Julkaistu 09/2009        
Jappis Oy

Jappis Oy

Mainostoimistoja

Viikon luetuimmat uutiset

Kokouspalvelut

Ruissalon Kylpylä

Ruissalon puistotie 640, Turku

www.ruissalospa.fi

Kokoukset, juhlat, tyhy-päivät, majoitus- ja ravintolapalvelut, sauna- ja allasosasto, oheisohjelmat.

Lue uusin näköislehtemme

06-07/2021



Varsinais-Suomen Yrittäjä-lehti
to 17.06.2021


Seuraa meitä somessa