Kulttuurimatkailua tuotteistetaan
Matkailutulojen merkitys Turun seudulle tuntuu vain korostuvan näinä taloudellisesti epävarmoina aikoina. Kun ulkomaanmatkoista helposti tingitään, näyttäytyvät kotimaan kohteet luonnollisesti entistä vetovoimaisimpina. Kuitenkin jo vuonna 2007 Turussa vieraili 1,7 miljoonaa matkailijaa ja välitön matkailutulo oli lähes 240 miljoonaa euroa. Tulevan kulttuuripääkaupunkihankkeen arvioidaan kasvattavan summaa entisestään.
Miten sitten pystyisimme palvelemaan matkailijoita parhaiten, ja houkuttelemaan heitä Turkuun toisenkin kerran? Turussa matkailun ja elämystuotannon kehittämistä koordinoi Turku Touringissa toimiva Varsinais-Suomen osaamiskeskus, joka auttaa matkailuklusteriin kuuluvia yrityksiä kasvattamaan liikevaihtoaan ja kannattavuuttaan.
- Olemme Turku Touringissa rakentamassa pysyvää liiketoiminnan kehitysyksikköä nimenomaan pk-yritysten tarpeisiin. Tavoitteena on mm. auttaa yrityksiä tuotteistamaan tätä aluetta hyvin profiloivia tuotteita ja palveluja, kertoo ohjelmajohtaja Päivi Lappalainen.
- Erityisesti Kulttuurin ketju –hanke sekä pian käynnistyvä Turun ja Tallinnan kulttuuripääkaupunkien matkailun yhteishanke tarjoavat käytännön työkaluja kulttuurimatkailuun liittyvien tuotteiden kehittämiseen. Keskeisenä asiana on vierailijan matkakokemuksen kokonaisvaltaisen parantaminen aina matkan varaustilanteesta jälkimarkkinointiin. Yrittäjä voi helposti arvioida omaa tuotettaan ja palvelukokonaisuutensa kriittisimpiä kohtia.
- Hankkeeseen tullaan avoimella haulla hakemaan yrityksiä, joilla on kulttuuripohjaisia tuotteita. Se ei maksa yrityksille mitään, mutta vaatii tietysti resursseja kehittää omia toimintojaan, Lappalainen sanoo.
Matkailun ja elämystuotannon osaamiskeskus avaa tammikuussa 2010 myös Kulmat.fi -verkkopalvelun kulttuurin, matkailun ja luovien alojen toimijoille.
- Sinne voi rekisteröityä kuka vaan. Verkkoyhteisössä on mahdollista verkottua keskenään, ja vaikka jakaa parhaita käytäntöjä kaikkien hyödyksi, rohkaisee ohjelmakoordinaattori Riikka Niemelä.
- Toivomme, että siellä herää keskustelua. Luovan toimialan ja matkailun rajapinnassa on hirveästi erilaisia yhteistyömahdollisuuksia, Päivi Lappalainen uskoo.
Palveluun myös tuotetaan tietopaketteja, joiden avulla käyttäjät voivat kehittää omaa liiketoimintaosaamistaan muun muassa hinnoittelun, tuotteistamisen, asiakaspalvelun laadun sekä sähköisen liiketoiminnan osalta. –ap.
![]() |
Ohjelmakoordinaattori Riikka Niemelä ja ohjelmajohtaja Päivi Lappalainen kehittävät valttikortteja Turun seudun matkailuliiketoiminnan edistämiseen. |