Pihaparlamentti kokoontuu nyt verkossa

Sosiaalinen media tarkoittaa internetin yhteisöpalveluita, jonka sisällön käyttäjät luovat itse. Niitä ovat esimerkiksi blogit, keskustelupalstat, Twitter sekä yhteisöpalvelut MySpace ja Facebook. Kynnys tiedon julkaisuun on matala, ja sisältöä ei yleensä valvota etukäteen.

Nyt myös yrityksiä ja yhteisöjä kiinnostaa sosiaalisen median kaltainen väline tavoittaa yleisöä. Ulla Koivula espoolaisesta House of PR:stä tiivistää, että sillä voidaan viestiä haluttua sisältöä tavoitellulle kohderyhmälle. Yritys toteutti viime marraskuussa kyselyn, jonka mukaan sosiaalinen verkosto on jo tärkeämpi foorumi työn kuin yksityiselämän kannalta.

- Viestintä on vuorovaikutteista. Sen ansiosta yrittäjä tai yrityksen eri osastot voivat saada esimerkiksi tärkeää tietoa tuotteestaan kuluttajilta suoraan, Koivula sanoo.

Siis palveluiden ostajat ja käyttäjät ottavat aktiivisesti kantaa. Sosiaalinen media on tehokas mielipiteen muokkaaja. Miten yrittäjän ja yrityksen kannattaa näkyä tässä uudessa ja ehkä monia hämmentävässä mediassa?

Suunnittele ja toteuta

Monessa varsinkin kansainvälisessä yhtiössä sosiaalinen verkosto on osa markkinointi- ja viestintä suunnitelmaa. Kuten missä tahansa markkinoinnissa, ensin tehdään suunnitelma, tarkennetaan pääviesti ja kohderyhmä. Pätee myös pieneen yritykseen.

- Kannattaa varsinkin alussa seurata, miten kilpailijat hyödyntävät sosiaalista mediaa, mitä palveluita kohderyhmä käyttää ja millaista sisältöä he siellä jakavat. Tämän perusteella yrittäjä voi päättää, mitä palvelua hänen itsensä kannattaa käyttää, Koivula selventää.

Useiden firmojen työntekijät ovat jo vaikkapa Facebookissa. Koivula kannattaa ajatusta sisäisten pelisääntöjen luomisesta median käytössä. Se on osa henkilöstöhallintoa.

Siviili- ja työprofiilin rakentamiseen erikseen Koivula ei kannusta jos ei tyrmääkään. Profiilia luodessa voi määritellä, mitä tietoa itsestään antaa ja kenelle. Kuten verkossa muutenkin, mitään sellaista sisältöä ei kannata jakaa, mitä ei muutenkaan antaisi julkisuuteen.

- Sisällön jakamisessa on huomioitava tietoturva-asiat ja tekijänoikeuslaki. Yrityksistä löytyy tai pitää löytyä henkilö, jolta voi kysyä apua epäselvissä tilanteissa.

Sosiaalisen median palveluita ei tarvitse käyttää ellei halua. Mutta Koivula muistuttaa, että yrityksen asiakkaat todennäköisesti käyttävät palveluita, ja kilpailijat kaappaavat kentällä kaiken lisätilan. Mediaa ei tarvitse käyttää itse, vaan palvelun voi ostaa.

- Muutamassa vuodessa toiminta kentällä on suunniteltua, uusia toimijoita on ilmaantunut sekä toimintaa ja siitä saatuja tuloksia voidaan mitata, Koivula ennakoi.


Julkaistu 01/2010        
Lounais-Suomen Taxidata Oy

Lounais-Suomen Taxidata Oy

Kuljetuspalveluja, Takseja, Taksiliikenne

Viikon luetuimmat uutiset

Kokouspalvelut

Kultaranta Resort Oy

Särkänsalmentie 178, Naantali

www.kultarantaresort.fi

Kokoukset, yritystilaisuudet, juhlat, aktiviteetit, majoitus. Kaikki samasta paikasta isommallekin ryhmälle.

Lue uusin näköislehtemme

06-07/2021



Varsinais-Suomen Yrittäjä-lehti
to 17.06.2021


Seuraa meitä somessa