Hyvä myyjä on herkkävaistoinen moniosaaja

Turkulainen myyntiedustaja Pia Koski lähti syventämään ammattitaitoaan Turun Aikuiskoulutuskeskuksen myynnin koulutukseen. Vaikka Koskella on pitkä kokemus työssään hygieniatuotteiden edustajana, hän kokee saavansa koulutuksesta paljon uusia työkaluja. Oppisopimuksella suoritettava, puolitoista vuotta kestävä monimuotokoulutus alkoi viime syksynä. Koulutuksen tavoitteena Koskella ja hänen 13 opiskelutoverillaan on suorittaa myynnin ammattitutkinto.

– Haluan saada uusia näkökulmia työhöni ja välttää kaavoihin kangistumisen. Monimuotokoulutus sopii minulle hyvin, olen yhden päivän kuukaudessa koulussa ja muuten opiskelen itsenäisesti työn ohessa. Työnantaja suhtautui erittäin positiivisesti kouluttautumiseen, Koski kertoo.

Turun Akk järjestää yritysten välisen ja kuluttajamyynnin koulutuksia sekä yksittäisille yrityksille, että sekaryhmille, jollaisessa Pia Koski opiskelee. Koulutus on tarkoitettu myös yrittäjille, yritysmyynnin kouluttaja Jarmo Kytöhonka kertoo.

– Mukana on ollut jopa yksinyrittäjiä. Koulutus ei aina ole tutkintotavoitteista, se voi olla myös lyhytkestoista täsmäkoulutusta. Järjestämme myös esimiesvalmennuksia.

Myynti on asiakkaan tarpeisiin vastaamista

Myynnin opettaminen on viime vuosina muuttunut tuotekeskeisestä asiakaskeskeiseksi. Nyt hyvä myyjä pyrkii vastaamaan mahdollisen ostajan tarpeisiin siinä missä aikaisemmin yritettiin herättää ostajassa halu ostaa tuote, tarvitsipa hän sitä tai ei. Myyntitapahtuma on paljon laajempi asia kuin vain se hetki, jolloin raha ja tavara vaihtavat omistajaa. Aina ei edes ymmärretä, mikä kaikki vaikuttaa hyvän asiakassuhteen syntymiseen.

– Erityisesti jälkimarkkinoinnissa olisi valtavasti parantamisen varaa, myynnin vastuukouluttaja Sirpa Otsola toteaa.

Hyvä myyjä on herkkä aistimaan vastapuolen tunteita ja tarpeita, tuntee oman tuotteensa tai palvelunsa vastaansanomattoman hyvin, haluaa luoda pitkiä asiakassuhteita ja osaa ottaa palautetta vastaan.

– Asiakkaat haluavat kaupalta arvoa, jota ei aina mitata rahassa. Jokin hyvin pieni yksityiskohta voi sitouttaa asiakkaan tai karkottaa hänet, Kytöhonka sanoo. Hän ottaa esimerkiksi ruokakaupan kassan, joka joulun alla jakoi kaikille asiakkaille karamellin hyvän joulun toivotusten kera.

– Minäkin sain, vaikka en ollut vakituinen asiakas ja ostin vain kahvipaketin. Asiakkaiden tasapuolinen kohtelu ja ylimääräinen huomio tekivät vaikutuksen, Kytöhonka sanoo.


Pia Koski (vas.) haluaa syventää ammattitaitoaan myyntiedustajana, Sirpa Otsola ja Jarmo Kytöhonka vastaavat myynnin koulutuksesta Turun Aikuiskoulutuskeskuksessa.


Julkaistu 01/2010        
Rockfun Promotions & Agency Oy

Rockfun Promotions & Agency Oy

Juontajapalvelut, Konsultointipalveluja, Mainosspiikkaus, Mediatoimistoja, Ohjelmatoimistoja, Promootiopalvelut, Viestintätoimistoja, Äänimainontaa

Viikon luetuimmat uutiset

Kokouspalvelut

Naantalin Kylpylä

Matkailijantie 2, Naantali

www.naantalispa.fi

Kokoukset, juhlat, näyttelyt, tyhy-päivät, majoitus- ja ravintolapalvelut, sauna- ja allasparatiisi, oheisohjelmat.

Lue uusin näköislehtemme

06-07/2021



Varsinais-Suomen Yrittäjä-lehti
to 17.06.2021


Seuraa meitä somessa