Palvelu kruunaa tai tuhoaa kokonaisuuden
Hyvän ravintolan määritelmä riippuu lähestymiskulmasta. Simo ja Kaija Reijonsaaren Gasthaus Pooki Uudessakaupungissa täytti juuri 24 vuotta, ja heidän mielestään tärkein kriteeri on sijainti.
- Millainen ravintola, mihin paikkaan, missä asiakkaat ovat, Simo Reijonsaari luettelee.
Pari kertoo, että hyvä ravintola on suunnattu mietitylle kohderyhmälle ja lähelle kuluttajia. Ravintola hintataso on määritelty ja se linjaa asiakassegmentin. Koko ajan on pidettävä mielessä, mitä asiakas haluaa.
- Me pyrimme hyvään keskitasoon, mutta meillä on mahdollisuus venyä, Simo Reijonsaari huomauttaa.
Palvelu ratkaisee. Jos ruoka on erittäin hyvää, mutta palvelu huonoa, asiakas äänestää jaloillaan. Ravintolakäynti on kokemus, jonka yksi elementti on ruoka.
- Kun asiakas astuu ovesta sisään, hänelle on tultava tunne, että nyt ollaan oikeassa paikassa, Kaija Reijonsaari kuvailee.
Tunteen synnyttää kokonaisuus, johon vaikuttavat puitteet, ruoka ja palvelu. Ravintolaa myydään ruualla, mutta palvelu on kahden ihmisen kohtaaminen.
Ravintoloitsijapariskunta käy itse mielellään muun muassa Levin Pihvipirtissä ja Helsingissä aasialaisia makuja tarjoilevassa Farangissa.
![]() |
Simo ja Kaija Reijonsaari nostavat hyvän ravintolan tärkeimmäksi kriteeriksi sijainnin. |