Katso-tunnisteiden hakeminen on työläs prosessi

Verotilin käyttöönotossa ollut ongelmia

Verohallinnon sähköinen asiointipalvelu verotili otettiin käyttöön vuoden alussa, muttei ihan ilman alkuhankaluuksia. Moni on jopa kiirehtinyt ilmoittamaan viime vuoden veroja uudella järjestelmällä, mikä on aiheuttanut turhaa sekaannusta.

Varsinais-Suomen Yrittäjien tekemän kyselyn mukaan yli 60 prosenttia yrityksistä antaakin tilitoimistonsa hoitaa kausiveroilmoituksen antamisen joko sähköisesti tai paperilla. Noin 37 prosenttia katsoo kuitenkin selviävänsä ilmoituksesta itse.

- Verotili koettiin vielä vähän oudoksi. Puolet lähes 400 vastaajasta ei kuitenkaan pitänyt sitä hankalana verrattuna entiseen käytäntöön. Tosin 37 prosenttia vastaajista ei osannut vielä sanoa mitään, ehkä kyselyn varhaisesta ajankohdasta riippuen, toimitusjohtaja Henri Wibom kertoo.

Ruotsissa jo toistakymmentä vuotta voimassa ollut käytäntö on ollut Suomen Yrittäjien toiveissa jo ainakin vuodesta 2004 asti.

Tarkoitus on helpottaa yrittäjän arkea kokoamalla samalle tilille kaikki veronmaksajan veroja ja maksuja koskevat tiedot. Verotilin kautta yrittäjä voi seurata oman verotilinsä saldoa ja tilitapahtumia ja olla reaaliaikaisesti tietoinen tulevien maksujen määrästä.

Erityisen ongelmallista verotilin käyttöönotossa on ollut järjestelmän toimivaksi saaminen.

- Verotilin käyttö ei ole ollut lopulta vaikeaa, mutta ohjeistus on koettu sellaiseksi. Katso-tunnistus vallankin on koettu hankalaksi, Wibom summaa kyselyn tuloksia.

Tiivistelmä ohjeista olisi ollut hyvä

Myös turkulaisen tilitoimiston Tili-Flikat Oy:n asiakkaat ovat kokeneet verotilin käyttöönoton hankalaksi.

- Kyllä se turhan byrokraattiseksi on tehty. Katso-tunnisteiden hakeminen on työläs prosessi, toimitusjohtaja Pirkko Helenius sanoo.

- Ohjeet ovat laajat ja monitahoiset, ja niitä on sivutolkulla. Olisinkin toivonut niistä tiivistelmää, jossa olisi käyty läpi kohta kohdalta eri päävaiheet. Neuvoja verottajalta on saanut nyt hirveän huonosti puhelimellakin, kun siellä on ollut sellainen ruuhka.

Tilitoimiston asiakkaat ovat pääasiassa pienyrityksiä ja niistä lähes kaikki ovat valtuuttaneet Tili-Flikat tekemään kausiveroilmoituksensa verotilille.

Monivaiheinen valtuutusten hakeminen on keskitetty tässä yrityksessä yhdelle kirjanpitäjälle, vaikka kaikki sen toki hallitsevat. Valtuutus etenee sähköisesti.

- Me lähetämme ensin verottajalle asiakkaan valtakirjan, jonka verottaja lähettää sähköpostina asiakkaalle. Tämä kirjautuu verottajan järjestelmään omilla pankkitunnuksillaan ja hyväksyy valtuutuksen, mistä verottaja ilmoittaa sitten meille. Tämän jälkeen me kirjaudumme rekisteriin omilla tunnuksillamme ja valtuutus otetaan käyttöön.

Prosessi mutkistuu vielä, jos asiakkaalla ei ole sähköpostia. Sellaisiakin asiakkaita Tili-Flikoilla vielä on.

- Verotilin käyttö on sinänsä yksinkertaista, ja varmaan ihan hyväkin juttu. Se ei paljon muuta asioita sellaisten yritysten kohdalla, jotka muutenkin hoitavat asiansa, Pirkko Helenius arvioi.


Pirkko Helenius, Mirja Lindqvist ja Marjo Kajala ovat saaneet hyväksyttää kymmeniä valtuutuksia asiakkaidensa verotileille. Lähes kaikki tilitoimiston asiakkaat ovat valtuuttaneet Tili-Flikat hoitamaan omat kausiveroilmoituksensa.

anneli.perkio@y-lehti.fi

Julkaistu 03/2010        
Painotalo Painola, T. Nieminen Oy

Painotalo Painola, T. Nieminen Oy

Graafinen suunnittelu, Kirjansitomoja, Kirjapaino, Painotaloja, Pakkauspalvelu, Pakkaussuunnittelua, Suunnittelu, Suunnittelutoimistoja

Viikon luetuimmat uutiset

Kokouspalvelut

FresCo Ravintolat Oy - Korkki

Linnankatu 43, Turku

www.frescoravintolat.fi

R 75, KP 5-24 (75). Kokouspalvelu: videoneuvottelulaitteet, AV-laitteet. Juhlapalvelu. Lounas arkisin klo 10:45-13:30. Tervetuloa tutustumaan uuteen ravintolaamme! Lue verkkosivuiltamme lisää toiminnastamme ja tutustu myös Raumalla sijaitseviin toimipaikkoihimme, www. frescoravintolat.fi

Lue uusin näköislehtemme

06-07/2021



Varsinais-Suomen Yrittäjä-lehti
to 17.06.2021


Seuraa meitä somessa