Tienvarsikyltti on monen yrityksen paras mainos
Ne ovat lainvastaisia ja vaativat poikkeuslupaa
Yleisin tilanne on, että yrittäjä terhakkaasti mainostaa yritystään ja viranomainen kehottaa poistamaan kyltit.
K-Supermarket Runosmäen kauppias Mikko Huhtanen sai kerätä Tampereen moottoritien alkupäähän sijoittamansa mainokset pois. Tiehallinto kertoi tekevänsä työn tarvittaessa mutta veloittavansa siitä. Mainokset olivat nelikaistaisen tien katuvalotolpissa.
- Ne toivat asiakkaita, ja tavarantoimittajat ja edustajat löysivät paremmin perille. Meidän ohi porhaltaa 60 000 ajoneuvoa viikossa, kyllä me haluaisimme mainostaa kauppaa.
Mainonta ilman sopimusta ei ollut sallittua.
- Siinä on rahastuksen makua. Jos maksan siitä, haluan vastinetta rahalleni. Nyt meillä ei ole tienvarsimainoksia missään, Huhtanen sanoo.
Mainoksen varjossa
Moottoripyöräkauppias Kari Kärkkäisen tilanne poikkeaa tavallisesta: yritystä varjostaa suuri vuokramainoskyltti. Vanhan 110-tien varrella Kaarinan Piikkiössä sijaitsevan Moto Italia Importin ohittaa 80 kilometrin tuntinopeudessa parissa sekunnissa.
- Helsingistä päin tullessa olemme kyltin peitossa. Meidän ei kannata laittaa siihen päätyyn mainoksia, ne jäävät piiloon, Kärkkäinen kertoo.
Tilanteen merkitys oli suurempi ennen moottoritien valmistumista. Kyltittömyys herättää hämmennystä asiakkaissa, jotka saapuvat liikkeeseen ensimmäistä kertaa. Liittymät ovat kauempana eikä niissä ole mainintaa Moto Italiasta.
- Pienet nimikyltit saisimme ehkä pystyttää risteyksiin, Kärkkäinen tarkentaa.
Moto Italia ja valtava vuokrataulu elävät rauhanomaista rinnakkaiseloa.
- Minkäs teet. Mutta kun tienvarsimainontaan puututaan liikenneturvallisuuden puolesta, olisi syytä huomioida myös tiellä liikkujien informaation tarve.
Tiukasti suojeltu kohde
Ravintola Linnankatu 3 Turussa toimii suojelukohteena olevassa rakennuksessa. Reilun metrin korkuiset valopylväät kiellettiin, vaikka museovirasto ei niitä vastustakaan.
- Olisimme halunneet ohjata liikennettä kadulta isoon käytävään pikkukabinetin sijaan, yrittäjä Jukka Korkeela kertoo.
Yrittäjät ymmärtävät, että suojeltu rakennus edellyttää asiallisia mainoksia. Mutta suojelu tuntuu välillä kohtuuttomalta.
Interaktiivinen ikkunanäyttö parantaa näkyvyyttä Linnankadulle, ja valopylväät pääsevät merkitsemään kesäterassia.
Moni yrittäjä ihmettelee, miksi asialliset mainoskyltit kielletään teiden varsilta, mutta esimerkiksi vanhat puhelin- tai sähköpylväät saavat kallistella sinne tänne. Joku on laittanut kylttikiellon kumoamisen vireille, mutta kokee tulleensa viranomaisten jyräämäksi.
Yrittäjät odottavat suurella mielenkiinnolla, löytyykö poikkeuslupamenettelyyn kaivattua joustoa. Ilman asiakkaita ei ole yritystäkään.
![]() |
Kari Kärkkäinen harmittelee suurta vuokramainoskylttiä, joka peittää yrityksen Helsingin suunnasta saavuttaessa. Liikkeen kohdalla on 80 kilometrin nopeusrajoitus, eli pari sekuntia ja ohi on. |
–a-ss