Ulkomainonnan kiemuroita keritään auki
Suomen Yrittäjät esitti syyskuussa liikenne- ja viestintäministeriölle, että tienvarsimainonnan poikkeuslupakäytännöt ja opastelupaharkinta tulisi saattaa nykyisten säännösten puitteissa joustavammiksi ja yrityslähtöisemmiksi.
Tiehallinto yhdistyi vuoden alussa toimintansa aloittaneisiin Liikennevirastoon ja elinkeino-, liikenne- ja ympäristö- eli Ely-keskuksiin. Poikkeuslupaviranomaisena toimiva Pirkanmaan Ely-keskus lisää yrittäjien neuvontaa ja yhteistä vuoropuhelua. Suomen Yrittäjät lisää jäsenilleen suuntautuvaa tiedottamista ja neuvontaa.
Entinen Tiehallinto katsoi, että yksinomaan liiketaloudellisen tuloksen parantaminen ei ole peruste poikkeusluvalle. Suomen Yrittäjät haluavat asiaa tarkasteltavan laajemmasta näkökulmasta. Mainoksen tarpeellisuuden voisi perustella esimerkiksi tietyn alueen elinkeinorakenteiden elinvoimaisuuden säilyttämisellä tai tiellä liikkujan tarpeella löytää palvelukohde.
Suomen Yrittäjät pitää vaarana sitä, että lupakäytäntö tiukentuu entisestään. Se toivoo pääsevänsä laatimaan yhdessä Liikenneviraston kanssa ohjeistusta, joka pienentäisi tulkinnanvaraisuuden mahdollisuutta. Erityisesti on huolehdittava siitä, että mainokset voi toteuttaa pienille yrityksille kohtuullisin kustannuksin.
anna-silja.suutarinen@y-lehti.fi