Aiheetonta perintää puhelinmyynnistä
Perinnän kohteeksi joutuminen ei ymmärrettävästi ilahduta ketään. Asianmukaiset velat on tietysti hoidettava, mutta esiin on tullut myös tapauksia, joissa on yritetty periä olemattomia saatavia.
Suomen Yrittäjiin tulleet, perintää koskevat yhteydenotot käsittelevät usein epäselviä puhelinmyyntitapauksia. Yrittäjälle on myyty puhelimitse palvelua, jota yrittäjä ei ole kuitenkaan tilannut eikä näin muodoin ole maksanut laskuakaan. Lasku on mennyt perintään, jopa siinäkin tapauksessa, että yrittäjä on reklamoinut laskusta ja riitauttanut sen.
– Jotkut perintätoimistot ovat jopa uhkailleet tratoilla, lainsäädäntöasioiden päällikkö Janne Makkula Suomen Yrittäjistä kertoo. Hän neuvoo huijatuiksi tulleita yrityksiä ottamaan heti yhteyttä joko SY:n asiantuntijoihin tai muihin lakimiehiin.
Kuluttajaperinnässä perintäkulujen enimmäismäärät on säädelty tarkasti, yrityspuolen perinnässä puhutaan vain ”kohtuudesta”.
– Velalliset kokevat perintäkulut helposti kohtuuttomiksi silloinkin, kun ne ovat asiallisia. Kohtuuden määrittäminen on hankalaa, Makkula toteaa.
Laskuttajan on aina kyettävä osoittamaan, että laskutukselle on perusteet, Makkula muistuttaa.
– Ja yhtä tärkeää on tietysti se, että asianmukaisesti syntyneet velat tulevat maksetuiksi.
–pv