Nyt toteutetaan luovuutta sekä ekologisesti ja sosiaalisesti kestäviä arvoja

Elävä markkinointi saa yleisönsä osallistumaan

”Kyllä, tiedän kaverin josta olisi Tekniseksi projektipäälliköksi tai Ohjelmistokehittäjäksi.” Rasti ruutuun, omat tiedot Poutapilvelle ja tonnia jännäämään. Paljasta kaverisi – tienaa 1000 euroa oli digitaalisen median asiantuntijayritys Poutapilven tapa etsiä työntekijöitä.

Epänormaali kanava herättää. Yritys haki kokeneita ammattilaisia, kenties töissä olevia jotka eivät välttämättä aktiivisesti hakeneet uutta työtä. Kampanjaan osallistui 600, valituiksi tuli kolme jotka itse asiassa käräyttivät itse itsensä! Nyt kamuja varmaan harmittaa.

- Löysimme erittäin päteviä tyyppejä, ja pääsimme kunnolla valitsemaan isosta joukosta, toimitusjohtaja Juha Harjula ja kehityspäällikkö Fredrik Bjurström iloitsevat.

Kampanja toi verkkosivuille kuukauden aikana 12 700 kävijää, joista 10 000 Facebookin kautta. Hakemusten laatu oli parempi, ja niitä tuli hieman enemmän kuin tavallisesti.

- Kriteerit kannattaa määritellä hyvin, miehet neuvovat.

Päänahkapalkkiot päätyvät koeajan jälkeen aktiivisten työnhakijoiden omiin taskuihin.

Porkkanalla rahaa ympäristölle

Porkkanamafia on kuluttajavaikuttamista suoraan yrityksiin. Täysin vapaaehtoisvoimin toimiva Porkkanamafia kilpailuttaa yrityksiä ympäristöystävällisyydellä ja palkitsee ostotempauksella. Turussa sellainen järjestettiin vuosi sitten.

Kahteenkymmeneen ravintolaan lähetettiin tarjouspyyntö jossa kysyttiin, montako prosenttia päivän ylimääräisestä tuotosta oltaisiin valmiita laittamaan oman ympäristöystävällisyyden parantamiseksi.

- Kaksi vastasi. Päädyimme perheyritykseen ja jaoimme tempauksen sen kahteen ravintolaan, Kerttuun ja Pippurimyllyyn, yhteysporkkana Jari Liitola kertoo.

Liitola vaikuttaa internet-tuotantoa ja markkinointia tekevässä Viidakkorumpu Oy:ssä.

Porkkanamafia kommunikoi lähinnä Facebookin kautta, ja kutsu levisi tuhansille. Kertynyt summa kohosi kuuteen tuhanteen euroon, ja yrittäjä investoi lisää. Valonian, kestävän kehityksen ja energia-asioiden asiantuntijan kanssa asiaa pohdittuaan ravintoloitsija päätti hankkia kaksi uutta kylmiötä.

- Periaatteessa tällä mallilla voisi markkinoida mitä vain. Kuviossa kaikki voittavat, Liitola arvioi ja harmittelee, että Turun Kauppahallille suunniteltu projekti taitaa kaatua byrokratiaan.

Markkinointiviestintää hevosurheilussa

Artukaisten maneesin ulko- ja sisäseiniä kiertävät mainokset. Turun Ratsastajat ry:llä on pitkäikäisiäkin sponsoreita, joista suurin osa ei harrasta lajia.

- Lajin imago on hyvä ja yhdistetään ulkoilmaan ja tietysti eläimiin, johtokunnassa vaikuttava ja Turun Malja –kilpailun johtaja Raimo Näsänen toteaa.

Vuodesta 1946 käyty Turun Malja on vanhin kilpailu laatuaan Suomessa. Sponsorit tuovat asiakkaitaan seuraamaan tapahtumaa ja muita kilpailuita. Rahasummat vaihtelevat Näsäsen mukaan 500 – 5 000 euroon.

- Sponsorit hakevat näkyvyyttä ja sitä he myös saavat mukavien kokemusten ohella, Näsänen kertoo.


Juha Harjulan ja Fredrik Bjurströmin keskellä ovat uudet työntekijät Juha Pesonen, Teemu Jylhänmaa ja Tero Avellan.



Porkkanamafian yhteyshenkilö Jari Liitola uskoo, että vaikka touhu voidaan mieltää piipertämiseksi tai kettutyttöilyksi, se kestää eettisen ja ekologisen arvioimisen ja tuottaa tuloksia.

anna-silja.suutarinen@y-lehti.fi

Julkaistu 04/2010        
Painotalo Painola, T. Nieminen Oy

Painotalo Painola, T. Nieminen Oy

Graafinen suunnittelu, Kirjansitomoja, Kirjapaino, Painotaloja, Pakkauspalvelu, Pakkaussuunnittelua, Suunnittelu, Suunnittelutoimistoja

Viikon luetuimmat uutiset

Kokouspalvelut

FresCo Ravintolat Oy - Aitiopaikka

Valtion virastotalo, Itsenäisyydenaukio 2, Turku

www.frescoravintolat.fi

A 200-250, KP 2-50, R 300, S, terassi Aurajoelle, Maaherran edustustila 50 hengelle Aurajoki-näköaloin. Kokouspalvelu: videoneuvottelulaitteet 10, 20 ja 200 henkilölle, langaton verkko, äänentoistolaitteet, AV-laitteet, hää- ja juhlapalvelut, catering, näyttelytila aulassa, lounas arkisin klo 10:45-13:30. Tule paikan päälle tutustumaan. Lue verkkosivuiltamme lisää toiminnastamme ja tutustu myös Raumalla sijaitseviin toimipaikkoihimme, www.frescoravintolat.fi.

Lue uusin näköislehtemme

06-07/2021



Varsinais-Suomen Yrittäjä-lehti
to 17.06.2021


Seuraa meitä somessa