Myynnin tehostaminen on yksi selviämiskeino

Varsinais-Suomen Yrittäjät tarjoili koulutuksen muodossa lisäeväitä tuotteiden ja palveluiden markkinointiin ja myyntiin. Neljän paikkakunnan koulutusiltoja pidettiin Salossa, Loimaalla, Uudessakaupungissa ja Turussa.

Illoissa perehdyttiin palvelujen tuotteistamiseen, eri asiakasryhmien tunnistamiseen sekä myynnin tehostamiseen. Viimeiseen, Turun Artukaisissa pidettyyn koulutukseen oli ilmoittautunut viitisenkymmentä yrittäjää.

Osallistujat jaettiin kolmeen ryhmään, jotka kiersivät kouluttajalta toiselle. Tarkoitus oli tutustua toisiin ja antaa verkostoitumiselle mahdollisuus.

- Illan aihe on muotoiltu jäsenpalautteen perusteella, yhteyspäällikkö Riitta Hämäläinen kertoi.

Asiakaspalvelupäällikkö Harri Rautio Turun Aikuiskoulutuskeskuksesta muistutti, ettet voi palvella koko maailmaa. Asiakas ostaa, mitä haluaa ja tarvitsee.

- Mitä erinomaista tai ylivoimaista asiakas saa sinulta, mikä on tuotteen keskeisin lupaus. Pitää osata jotain, mitä muut eivät osaa, Rautio tiivistää.

Välineet kohderyhmän mukaan

Ostohalun herättäjänä voi toimia hyvä tarina. Parhaat myyntiargumentit kuulee asiakkaiden suusta.

Kouluttaja Pasi Ylirönni, Turun Akk, paneutui asiakaslähtöisyyteen ja asiakkaan tunnistamiseen sekä tuntemiseen.

- Raha ei ole välttämättä tärkein, vaan se, mitä myyt tuotteen tai palvelun mukana. Ollaan jälleen mielikuvissa. Huomioikaa, että yritykseltä yritykselle ja yritykseltä kuluttajalle myytäessä kerrotaan palveluista eri tavalla. Välineet valitaan kohderyhmän mukaan.

Asiakaspalvelupäällikkö Kirsi Haltia, Turun Akk, jatkoi visualisointia ryhmittäin. Hän nosti vinkkejä myynnin tehostamiseen.

Hyviä esimerkkejä ovat muun muassa ehdotus jakaa yrityslahjoja uutena ajankohtana, tehdä päivän tarjous tai ilahdutuskampanja. Yksinkertaisimmillaan kyse voi olla näyteikkunan uudistamisesta.

Vanhentuneet mainosteippaukset ovat monen helmasynti. Sosiaalinen media tarjoaa uusia mahdollisuuksia potentiaalisten asiakkaiden tavoittamiseen. Ja aina kannattaa panostaa itsensä kouluttamiseen.

- Vinkit olivat kovin yleisellä tasolla, eikä ilta sisältänyt minulle henkilökohtaisesti juurikaan uutta. Meitä oli yrityksestä kaksi, ja mielipiteemme jakautuivat kahtia. Kirsi Haltia muistutteli mukavasti mieleen sellaista, minkä olin jo osittain unohtanut, Johanna Liukko Liukon Digi ja Atk:sta arvioi.


Jari Jalli ja Johanna Liukko Liukon Digi ja Atk:sta osallistuivat Turun Artukaisissa pidettyyn koulutusiltaan.

–a-ss

Julkaistu 04/2010        
J&T Pajunen

J&T Pajunen

Kuljetusliikenne, Kuljetuspalveluja

Viikon luetuimmat uutiset

Kokouspalvelut

Ravintola Prego

Uimahallintie 2, Kaarina

www.ravintolaprego.fi

KP 60 + 25, R 80, myös kokous-ja catering -palvelut.

Lue uusin näköislehtemme

06-07/2021



Varsinais-Suomen Yrittäjä-lehti
to 17.06.2021


Seuraa meitä somessa