Minin mainontaa hoidetaan Turusta käsin

Mainonta siirtyy yhä enemmän ulkomaille

Turkulainen mainostoimisto Ojalasaari teki historiaa saamalla Minin Pohjoismaiden ja Baltian mainonnan hoitoonsa. Turussa ei ole koskaan aikaisemmin tehty automainontaa eikä koko Suomessa kansainvälistä automainontaa. Suomen suurimpiin kuuluvan mainostoimiston omistajat, Jaakko Ojala ja Jouko Saari eivät kerro sopimuksen arvoa, mutta ilmeet kertovat, että tyytyväisyyteen on aihetta.

Ensimmäinen pohjoismaiseen makuun sovellettu Mini-mainos on jo ilmestynyt ja sen perusteella pikkuautoa myydään nuorekkaille ja englantia osaaville ihmisille. Mainonnassa on kyse brandin ylläpidosta, menekkiongelmia ei ole. Minejä ostettaisiin Pohjolaan nyt enemmän kuin britit pystyvät tuottamaan.

Siinä, että Turussa, kauppatorin kupeessa tuotetaan mainosmateriaalia autolle, jolla muun muassa Diana Spencer ajoi ennen kuin hänestä tuli prinsessa, ei ole mitään kummallista.

- Se kuvastaa markkinointiviestinnän muutosta. Viestintää tuotetaan yhä enemmän ulkomailla ja siitä näkökulmasta esimerkiksi Helsingillä ei ole mitään erityisasemaa, toimitusjohtaja Jaakko Ojala sanoo. Enemmän kuin ulkomailta Suomeen, liikettä tapahtuu toiseen suuntaan. Se on osaltaan ajamassa mainostoimistoja ahtaalle ja on jo näkynyt alan lomautuksina ja jopa konkursseina. Pk-yritysten merkitys mainostoimistojen asiakkaina kasvaa sitä mukaa, kun isojen merkkien mainonta hoidetaan jossain muualla kuin Suomessa.



Poissa silmistä, poissa mielestä

Mainostoimistot eivät puhu mainostamisesta vaan markkinointiviestinnästä. Mainos on suorasukainen kehoitus ostaa, viestintä tukee tuotteen ulkoista kuvaa. Kuten nyt Miniä, joka ilman jatkuvaa esilläoloa voisi hyvinkin lakata kiinnostamasta pienistä hauskoista autoista kiinnostuneita vakavaraisia ihmisiä.

- Markkinointiviestintä parhaimmillaan avaa tuotteelle kuningastien. Tietenkin tuotteen on oltava hyvä. Huonoa tuotetta ei millään markkinoinnilla pystytä myymään kuin kerran. Toisaalta hyvä tuote jää ostamatta, jos siitä ei tiedetä, Jouko Saari toteaa.

Ojalasaari työllistää lähes neljäkymmentä ihmistä. Toimisto uudisti viime vuonna omistajia lukuunottamatta koko johtoryhmänsä. Alan väki on tottunut vaihtamaan työpaikkaa usein.

- Meillä tosin hitaammin kuin monessa muussa paikassa. Luovuuden säilyminen vaatii kuitenkin uudistumista. Mainostoimistotyö on hektistä ja vaatii täydellistä sitoutumista, Jaakko Ojala sanoo. Meneillään oleviin tehtäviin sitoutumisen ei silti tarvitse merkitä yökausien päivystämistä toimistolla. Uupuneita työn sankareita ei kaivata sen paremmin kuin sooloilevia tähtiäkään.

- Mainonnan suunnittelu on tiimityötä ja parhaat ideat tulevat onnellisen, hyvän päivän jälkeen. Johdon tehtävä on luoda tähän edellytykset, Jouko Saari sanoo.



[233_p-ojala.JPG]


Jaakko Ojala (oik.) ja Jouko Saari ovat syyst?kin tyytyv?isi?. Turkulainen mainostoimisto sai ensimm?isen? Suomessa kansainv?lisen automainonnan hoitaakseen.

-pv

Julkaistu 03/2005        
SelinSelin

SelinSelin

Coaching, Esimiesvalmennus, Konsultointi, Koulutuspalveluja, Laatujärjestelmät, Liikkeenjohdon konsultointi, Myyntivalmennus, Yrityspalveluja

Viikon luetuimmat uutiset

Kokouspalvelut

Kultaranta Resort Oy

Särkänsalmentie 178, Naantali

www.kultarantaresort.fi

Kokoukset, yritystilaisuudet, juhlat, aktiviteetit, majoitus. Kaikki samasta paikasta isommallekin ryhmälle.

Lue uusin näköislehtemme

06-07/2021



Varsinais-Suomen Yrittäjä-lehti
to 17.06.2021


Seuraa meitä somessa