Pallo ja bisnes pyörimään
Kulttuuripääkaupunkivuosi 2011 lähestyy. Nyt alkaa olla turkulaisyritystenkin aika tarttua tähän ainutlaatuiseen tilaisuuteen näkyä ja vaikuttaa valtakunnallisesti ja kansainvälisesti todella huomattavan tapahtuman yhteydessä. Toista samanlaista tilaisuutta Turkuun ei enää tule.
Hankkeen pääyhteistyökumppanien kanssa on sopimukset tehty, mutta paikallisille yrityksille 2011-säätiö tarjoaa Kulttuuriklubi-jäsenyyttä.
- Se on yrityksille uusi keino verkostoitua ja myös hyödyntää kulttuurisisältöjä toiminnassaan, kertoo Turku 2011 –säätiön markkinointipäällikkö Laura Aalto.
Kulttuuriklubin jäsenyys tarkoittaa muun muassa ennakkovarausoikeutta tapahtumiin, oikeutta hyödyntää kulttuuripääkaupunkia viestinnässä sekä verkostoitumistilaisuuksia klubilaisille.
- Klubin jäsenyritys voi myös viedä koko vuoden ajan kaksi vierastaan Logomossa järjestettäviin näyttelyihin, Aalto mainitsee erään esimerkin klubilaisuuden eduista.
Logomon näyttelyt edustavat kansainvälistä huipputaidetta, kuten suuri osa muustakin vuoden 2011 ohjelmatarjonnasta.
Haastekampanja käyntiin
Ne yritykset, jotka ovat satsanneet kulttuuriin, pärjäävät myös yritystoiminnassa, painottaa Turku 2011 –säätiön hallituksen puheenjohtaja Cristoffer Taxell ja kutsuu varsinaissuomalaiset yritykset mukaan Kulttuuriklubiin.
Myös klubin ensimmäiset jäsenet Clas-Göran Hagström Felix Abbasta, Rauno Puolimatka Auratumista ja Heikki Salmela Hesburgerista haluavat välittää positiivista viestiä ja haastavat kaikki Varsinais-Suomen alueen yritykset mukaan yhteiseen suurhankkeeseen.
- Vuosi 2011 on meidän kaikkien yhteinen suurhanke, eikä tästä junasta ei kannata jäädä pois, toteavat miehet yhdestä suusta.
Kulttuuripääkaupunki Turun tavoitteena on saada Kulttuuriklubiin mukaan sata paikallista yritystä.
- Tavoite on haasteellinen, mutta uskon, että Kulttuuriklubin jäsenillä on sellaista painoarvoa, että se herättää muitakin yrittäjiä verkostoitumaan, kannustaa Kulttuuriklubin myynnistä vastaava Niina Ilmolahti, More On Oy:stä.
Maaliskuun lopulla Kulttuuriklubiin oli kuitenkin liittynyt jo toistakymmentä jäsentä 6000 euron panoksella. Summan voi maksaa kolmessa erässä tämän ja ensi vuoden aikana.
Näkyvyyttä liiketoiminnalle
Turun kauppakorkeakoulun tutkimuksen mukaan yli kolmannes suomalaisista aikoo osallistua kulttuuripääkaupunkivuoden tapahtumiin ja tilaisuuksiin.
- Se tarkoittaa yhteensä 3,4 miljoonaa käyntiä, ja mukana on varmasti myös potentiaalisia asiakkaita, muistuttaa Laura Aalto.
Prosessi on jo alkanut. Euroopan kulttuuripääkaupunki Turku on vahvasti esillä jo esimerkiksi Shanghain maailmannäyttelyssä toukokuussa 2010.
Kesäkuun 9. päivä 2011-vuosi lanseerataan tapahtumilla Turussa ja Helsingissä, jolloin myös starttaa valtakunnallinen markkinointiviestintä. Siihen liittyy muun muassa kulttuuripääkaupungin oma tabloidilehti 800 000 kappaleen painoksella. Ja jossa kulttuuriklubilaiset luonnollisesti myös mainitaan.
Kansallinen Kirjakauppa mukaan Klubiin
- Haluamme ehdottomasti olla mukana 2011-hankkeessa ja Kulttuuriklubi sopii meille oikein loistavasti, sanoo Turun Kansallisen Kirjakaupan markkinointijohtaja Tuula Korte. Kaupan ikkunaan on juuri rakentumassa uusi somistus 2011-hankkeen materiaaleista.
- Tyylikäs ja hyvin erottuva materiaalipaketti. Hyvää on myös se, että siinä ei ollut mitään käyttöohjeistusta, vaan jokainen voi käyttää sitä miten se parhaiten sopii omaan ilmeeseen, hän kiittää.
- Meillähän on täällä kirjanäyttely 360 päivänä vuodessa – nyt mietimme, millaista sisältöä haluamme sieltä nostaa 2011-vuoden ohjelmaan. Varmaan se liittyy ainakin turkulaisuuteen ja suomalaisuuteen, Kirjakauppaliiton puheenjohtajanakin vaikuttava Korte miettii.
Hänen hartaana toiveenaan on, että yhtä lailla jokainen kulttuuriklubilainen toisi vuoteen 2011 omaa sisältöään ja identiteettiään.
- Juuri sitä minä ainakin henkilökohtaisesti odotan kulttuuripääkaupunkivuodelta: että kaupunkilaiset ja yritykset sitoutuisivat tähän hankkeeseen. Jos turkulaiset eivät tähän sitoudu, ei se myöskään kehitä kaupunkia eikä tuo pitkäjänteisiä vaikutuksia meille, Tuula Korte painottaa.
![]() |
110 vuotta Turun katukuvassa vaikuttaneen Kansallisen Kirjakaupan ikkunat aiotaan somistaa kokonaan 2011-vuoden väreihin, kertoo Tuula Korte. |
![]() |
Turku 2011 Kulttuuriklubin ensimmäiset jäsenet Clas-Göran Hagström Felix Abbasta, Rauno Puolimatka Auratumista ja Heikki Salmela Hesburgerista haastavat kaikki Varsinais-Suomen alueen yritykset mukaan yhteiseen suurhankkeeseen. |
anneli.perkio@y-lehti.fi