Pizzamiehillä on menestyksen nälkä
Turun Humalistonkadun Kotipizza-yrittäjät Marko Juntunen ja Juha Valo palkittiin ketjussa erinomaisesti myyntiä kasvattaneena Vuoden nousijana ja myyntitason ylittäjänä. Myymälän hylly pullistelee pokaaleja entisestäänkin. Mistä kaivetaan menestys tiukassa kilpailutilanteessa?
- Nälkämaan pojalla on työ arvossaan, kajaanilaissyntyinen Juntunen virnuilee.
Miehelle maistuu paitsi pizza myös työ, jolle on asetettu selkeät tavoitteet. Juntunen pudottelee tuttuja käsitteitä – myyntikate, keskiostos, käyttökate, henkilöstökulut. Oma työ on pienessä yksikössä ratkaisevampi.
- Määrittelemme selkeät tavoitteet parille vuodelle. Mietimme toimenpiteet, joilla tavoitteisiin päästään ja seuraamme mittareita, Juntunen kertoo.
Viime vuonna ketjun myynti laski, mutta Juntusen ja Valon Kotipizzan myynti nousi. Huonosti ei mene nytkään. Taantuma pakottaa tarkastelemaan kuviota lyhyemmällä syklillä.
- Uskon talouden muuttuneen nyt pysyvämmin. Hype oli ja meni, nyt eletään niukemmin. Eikä se välttämättä ole huono asia, yrittäjä määrittelee.
Pizzanhimo iske
Valtakunnallisen ketjumarkkinoinnin lisäksi yrittäjäkumppanit tekevät lähimarkkinointia. He lähestyvät suoraan yrityksiä ja kotitalouksia ja pyrkivät erilaisiin yhteisöihin sisälle. Juntunen sanoo kymmenen vuotta sitten verkostoitumisen olleen kysymysmerkki.
- Nyt se on luontevaa. Olemme lisänneet kontaktipintaa määrätietoisesti. Myös reilu vuosi Turun Yrittäjissä on lisännyt verkostoa. Minäkin puhun jo ymmärrettävämmin vaikka en turkua osaakaan!
Pizzaa himoavien asiakkaiden palautetta kuunnellaan herkällä korvalla. Vaikka reseptiikkaan ei voi välittömästi vaikuttaa, viestit toimitetaan ketjun päättäjille. Verkon kautta kommentoidaan myös, ja toki asiakkaat äänestävät jaloillaan.
- Kaikki palaute on positiivista, olipa se millaista tahansa, Juntunen painottaa.
Tässä on myös sydän pelissä, tunteet vaikuttavat ja omaa työtä on rakastettava. Juntunen myöntää, että hänessä asuu pieni italialainen, joka ihailee maan urheilua, autoja ja designia. Pizzaleipuri jaksaa valmistaa ruokaa kotonakin, rauhassa ja tunteella.
Kotipizza-yrittäjinä Juntunen ja Valo aloittivat 1997, ja Humalistonkadun neljä henkeä työllistävää yksikköä he ovat johtaneet vuodesta 2001. Juntusen omaa työskentelyä maustaa tärkeä vinkki:
- Ei kaikki ole niin vakavaa tai pelkkää bisnestä, mies hymyilee.
![]() |
Turun Humalistonkadun Kotipizza-yrittäjät Marko Juntunen (kuvassa) ja Juha Valo palkittiin ketjussa erinomaisesti myyntiä kasvattaneena Vuoden nousijana ja myyntitason ylittäjänä. |
–a-ss