Sähköinen tiedonvälitys on muuttanut lähettipalvelut enemmän kuljetusliikkeiksi
Nykyaikainen lähettipalvelu muistuttaa yhä enemmän mitä tahansa kuljetusliikettä. Pyörä- tai
mopolähettejä ei enää ole, eikä kuljetuksiin käytetä edes tavallisia henkilöautoja, toimitusjohtaja Jukka Haroma Lähettiykkönen Oy:stä kertoo.
- Meillä kaikki kuljetukset hoidetaan paketti- tai kuorma-autoilla. Olemme varautuneet jo vuosia siihen, että kuljetettavien tavaroiden koko tulee kasvamaan.
Eniten lähettipalveluiden toimintaa on muuttanut sähköisen tiedonvälityksen kasvu. Valokuvia ei enää tarvitse viedä kehitettäviksi ja kirjeet kulkevat sähköpostissa. Matkaliputkin voi tulostaa omalla tulostimella.
- Myös pankkiasioiden hoito on muuttunut. Vielä kymmenen vuotta sitten yritykset saattoivat tarvita lähettipalvelua montakin kertaa päivässä pelkästään pankissa käyntejä varten, Haroma sanoo.
21-vuotias Lähettiykkönen Oy työllistää 25 koko- tai osa-aikaista työntekijää. Turussa pääpaikkaansa pitävän yrityksen päätoiminta-alue ulottuu kolmisenkymmentä kilometriä Turun ulkopuolelle. Joitakin kuljetuksia, muun muassa iltapäivälehtien jakoa, tehdään kauemmaksikin. Lisäksi hoidetaan toimituksia myös muualle Suomeen, kuten mm. Helsinkiin eri nopeuksilla: heti, tänään tai huomenna perillä. Kuljetettavaksi otetaan mitä tahansa tavaraa, ainoastaan muuttokuljetukset on jätetty ulkopuolelle. Tärkeä osa yrityksen toimintaa on myös kouluruoan kuljettaminen kouluihin, joissa ei ole omaa keittiötä. Lähettiykkönen on lisäksi tehnyt jo vuosia yhteistyötä maailmanlaajuisen DHL Expressin kanssa ja hoitaa sen nouto- ja jakelutehtävät Turun talousalueella.
- Uusia palveluita on kehitelty pois jääneiden tilalle. Eräs niistä on Canonin kopiokoneiden kuljetus, asennus ja käyttöopastus. Suoritamme myös Lindellin konttoritarvikkeiden hyllytyksiä. Hoidamme myös konttorikoneiden kierrätystä, Haroma kertoo.
Pikana ja superpikana
Lähettipalvelun perusajatus, nopeus, on yhä tallella. Kiireen yllättäessä lähettiauto toimittaa tarvittavan tavaran tunnin sisällä asiakkaalle ja jos on kova kiire, vieläkin nopeammin. Kiireestä saa maksaa vähän ylimääräistä, mutta jos hidastelun hintana asiakkaan työt seisovat, muutama ylimääräinen euro ei tunnu missään.
Tärkein lähettipalvelun työntekijältä vaadittava ominaisuus on kyky tulla toimeen ihmisten kanssa, Jukka Haroma kertoo.
- Ajo- tai muu työkokemus ei ole ensisijainen valintaperuste, kun otamme uusia työntekijöitä. Tärkeintä on hallita asiakaspalvelu, sillä kuljettaja on se, minkä asiakkaat kohtaavat. Taloudellista ja turvallista ajoa opetetaan työssä ja me myös palkitsemme kuljettajat, jotka ajavat tietyn jakson ilman onnettomuuksia.
[236_p-auto1.JPG]
L?hettiauton kyydiss? kulkee useimmiten eri kokoisia paketteja, mutta my?s vaikkapa syntym?p?iv?tervehdykseksi hankittuja kukkakimppuja. Uusia palveluita kehitet??n koko ajan, L?hettiykk?sen toimitusjohtaja Jukka Haroma kertoo. |
-pv